Nederland groeit sterk bij Ahold Delhaize, België daalt | RetailDetail

Nederland groeit sterk bij Ahold Delhaize, België daalt

Nederland groeit sterk bij Ahold Delhaize, België daalt

In het vierde kwartaal van 2016 is de netto-omzet van Ahold Delhaize bij constante wisselkoersen en zonder week 53 met 2,8% gestegen naar 15,5 miljard euro. In Nederland groeide het fusiebedrijf met meer dan 6%, maar in België was er een daling van 0,9%.

Sterke online verkoop

De groei in Nederland wordt toegeschreven aan een verbetering van het assortiment en een verbeterde service in de supermarkten, maar vooral aan de sterke online groei bij bol.com en ah.nl. De online omzet binnen Ahold Delhaize groeide in het vierde kwartaal dan ook met 27,9%. In België daalde de vergelijkbare omzet met 0,9%, voornamelijk vanwege een sterk vierde kwartaal in 2015. Het marktaandeel in België bleef quasi stabiel ten opzichte van een jaar eerder.

 

In de rest van Europa steeg de vergelijkbare omzet met 3,4%. Vooral Roemenië presteerde sterk, dankzij de uitbreiding van het winkelnetwerk daar, maar ook omwille van een mooie vergelijkbare groei. In de Verenigde Staten waren het vooral de winkels van Delhaize America die voor de groei zorgden: die tak kende een vergelijkbare omzetgroei van 2,2%. Bij Ahold USA was er een lichte daling van 0,2% door een stijgende concurrentie en druk op de prijzen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Blokker ziet Belgische omzet fors dalen en directie afslanken

17/07/2018

De problemen voor Blokker blijven aanhouden: het bestuur wordt verder ingekrompen (van acht naar vijf), net zoals de omzet in de Belgische winkels (-21%). 

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.

Eerste gezonde eetmuur in Amsterdam

13/07/2018

Eind augustus opent in de Kinkerstraat van Amsterdam de Health Food Wall. Goed nieuws voor de liefhebbers van gezonde voeding die een salade boven een kroket verkiezen.

Starbucks wil af van plastic rietjes

12/07/2018

De Amerikaanse koffieketen Starbucks doet vanaf 2020 plastic rietjes in de ban. Een kleine stap voor de koffiefan, maar een grote stap voor het milieu: de koffiegigant gebruikt immers wereldwijd zo’n miljard rietjes per jaar.