Nederland groeit sterk bij Ahold Delhaize, België daalt | RetailDetail

Nederland groeit sterk bij Ahold Delhaize, België daalt

Nederland groeit sterk bij Ahold Delhaize, België daalt

In het vierde kwartaal van 2016 is de netto-omzet van Ahold Delhaize bij constante wisselkoersen en zonder week 53 met 2,8% gestegen naar 15,5 miljard euro. In Nederland groeide het fusiebedrijf met meer dan 6%, maar in België was er een daling van 0,9%.

Sterke online verkoop

De groei in Nederland wordt toegeschreven aan een verbetering van het assortiment en een verbeterde service in de supermarkten, maar vooral aan de sterke online groei bij bol.com en ah.nl. De online omzet binnen Ahold Delhaize groeide in het vierde kwartaal dan ook met 27,9%. In België daalde de vergelijkbare omzet met 0,9%, voornamelijk vanwege een sterk vierde kwartaal in 2015. Het marktaandeel in België bleef quasi stabiel ten opzichte van een jaar eerder.

 

In de rest van Europa steeg de vergelijkbare omzet met 3,4%. Vooral Roemenië presteerde sterk, dankzij de uitbreiding van het winkelnetwerk daar, maar ook omwille van een mooie vergelijkbare groei. In de Verenigde Staten waren het vooral de winkels van Delhaize America die voor de groei zorgden: die tak kende een vergelijkbare omzetgroei van 2,2%. Bij Ahold USA was er een lichte daling van 0,2% door een stijgende concurrentie en druk op de prijzen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.

Extra korting voor Amazon Prime-leden bij Whole Foods

17/05/2018

Amazon Prime-leden krijgen een extra korting op honderden producten bij Whole Foods, de supermarktketen die sinds juni in handen is van de Amerikaanse e-commercegigant. Achter de toenadering zit een duidelijke strategie, zeggen specialisten.