Nederland verliest retailicoon Dirk van den Broek

Nederland verliest retailicoon Dirk van den Broek
Beeld: Shutterstock.com

Supermarktondernemer Dirk van den Broek, oprichter van de gelijknamige winkelketen, is woensdag op 96-jarige leeftijd overleden. De retailpionier opende in 1948 één van de eerste zelfbedieningswinkels van Nederland.

 

Van melkronde tot supermarktketen

Met 123 filialen en een marktaandeel van 3,7% is Dirk van den Broek niet de grootste, maar wel één van de meer opvallende ketens in het Nederlandse supermarktlandschap. De knalrode winkeltassen met het grote opschrift ‘Dirk’ – want zo heet de keten kortweg sinds 2014 – zijn niet uit de winkelstraten weg te denken. Dirk is een prijsspeler die vooral sterk staat in de randstad en die bewust geen webwinkel heeft.

 

Oprichter Dirk van den Broek begon in 1939 al op 15-jarige leeftijd als melkboer in Amsterdam-West. In 1948 opende hij in de Nederlandse hoofdstad de eerste zelfbedieningswinkel en in 1953 de eerste supermarkt. Vanaf de jaren 1970 groeide zijn bedrijf sterk, onder andere door overnames van lokale spelers als Bas van der Heijden en Jan Bruijns – ketens die aanvankelijk onder hun oorspronkelijke naam verder werkten. Ook startte van den Broek een nieuwe keten onder de naam Digros.

 

Na een fusie in 2008 met Dekamarkt ontstond de Detailresult Groep, nu goed voor 204 winkels en 22.000 medewerkers. Die retailgroep besliste in 2014 om de supermarkten verder uit te baten onder de naam ‘Dirk’. Het familiebedrijf is aangesloten bij Superunie, een inkoopcoöperatie die dertien onafhankelijke retailorganisaties vertegenwoordigt.

 

Van den Broek overleed afgelopen woensdag en werd in intieme kring begraven, meldt de familie in een rouwadvertentie.