Nederland wil het duurzaamste land van Europa worden

Nederland wil het duurzaamste land van Europa worden

Op initiatief van de FNLI, de Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie, hebben meer dan vijftig levensmiddelenproducenten een intentieverklaring ondertekend met de bedoeling hun sector sneller duurzaam te maken. De FNLI hoopt dat de andere 400 bedrijven nu snel volgen, zodat de Nederlandse levensmiddelenindustrie tegen 2015 aan de Europese top staat als het over duurzaamheid gaat.

Toekomstbelofte

De intentieverklaring werd donderdag in Den Haag overhandigd aan Tweede Kamerleden Stientje van Veldhoven (D66), Jaco Geurts (CDA) en Sjoera Dikkers (PvdA) en bevatte de handtekeningen van vijftig levensmiddelenproducenten.

 

Ze beloven stuk voor stuk dat duurzaamheid als een belangrijk onderdeel van hun bedrijfsmissie zal worden beschouwd en dat ze tegen uiterlijk 1 januari 2014 concrete doelstellingen op papier zullen zetten die er moeten voor zorgen dat ze schoner, veiliger en gezonder zullen produceren. Bovendien zullen ze op jaarlijkse basis hierover rapport uitbrengen.

 

Koplopers trekken aan de kar

De FNLI rekent erop dat de koplopers als Unilever en Heineken die nu de verklaring ondertekenden, de aandacht en belangstelling zullen trekken van de andere bedrijven uit de sector en steekt daarbij haar ambitieuze plannen niet onder stoelen of banken. De Nederlandse levensmiddelenindustrie moet tegen 2015 “het duurzaamste jongetje van de klas zijn in Europa”, aldus FNLI-directeur Philip den Ouden.

 

Al in 2010 overhandigde de Nederlandse levensmiddelenindustrie het rapport “Stille Kracht” aan de toenmalige Minister van Economische Zaken Maxime Verhagen, met daarin de wens om voor een leiderspositie in Europa te gaan. De intentieverklaring van vandaag zou er nu ook voor moeten zorgen dat er een duidelijke en regelmatige rapportering over die duurzaamheidsinitiatieven komt.

 

Geen concrete milieudoelen

Omdat de FNLI beseft dat elk bedrijf andere prioriteiten heeft binnen het duurzaamheidsconcept, worden in de intentieverklaring echter geen concrete milieudoelen vooropgesteld. Toch maakt het de intentieverklaring daardoor zeker niet vrijblijvend, verzekert Philip den Ouden, maar zou het elk bedrijf wel de kans geven om zich op bepaalde aspecten binnen het duurzaamheidsconcept te focussen.

 

Ook wil de organisatie de “administratieve rompslomp” rond het hele duurzaamheidsproject vereenvoudigd zien. De administratieve lasten, zoals de verantwoordingsplicht, zouden volgens de FNLI nu een nagel aan de doodskist zijn van bedrijven die toch graag een steentje willen bijdragen aan de duurzaamheid van de sector. “We moeten echte stappen zetten en geen symboolpolitiek bedrijven”, aldus Philip den Ouden.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Schotland voert als eerste minimumprijs in voor alcohol

21/11/2017

Schotland heeft een wereldprimeur te pakken, want het mag eindelijk een minimumprijs voor alcohol invoeren. De wet werd in 2012 al goedgekeurd, maar werd sindsdien tegengehouden door de whiskystokers.

Albert Heijn levert in Amsterdam binnen 15 minuten

21/11/2017

Albert Heijn levert sinds kort op de Amsterdamse Zuidas online bestellingen binnen 15 minuten aan huis of op kantoor. Het maakt daarvoor gebruik van fietskoeriers en heeft met ahtogodelivery.nl een speciale website gelanceerd.

Greenpeace komt met kritische parodie op kerstreclame Coca-Cola

20/11/2017

Voor veel mensen betekent de kerstreclame van Coca-Cola op tv de echte start van de kerstperiode. Dit jaar heeft Greenpeace echter een parodie daarop gemaakt, waarin de organisatie de aandacht legt op de vervuiling waarvoor de frisdrankmaker verantwoordelijk is.

Alibaba investeert 2,5 miljard in Auchan-dochter

20/11/2017

De Chinese e-commercereus Alibaba heeft een belang van 36% genomen in supermarktbedrijf Sun Art Retail Group. Met 450 supermarkten is dat de tweede grootste supermarktketen van China, en de Franse retailer Auchan is er de grootste aandeelhouder.

Colruyt controleert vleesleveranciers nu ook zelf

20/11/2017

Colruyt verscherpt de controle op zijn vleesproducten na de reeks schandalen die de vleessector de voorbije maanden alweer in een negatief daglicht stelde. In opdracht van de warenhuisketen licht een externe partner de slachthuizen onaangekondigd door.

Passoã maakt Lucas Bols vreugdedronken

16/11/2017

De omzet van sterkedrankenproducent Lucas Bols steeg in de eerste zes maanden van het gebroken boekjaar met 23,8% naar 48,8 miljoen euro. Op een half procent na dankt Bols die groei volledig aan de integratie van likeurmerk Passoã.

Back to top