Nederland wil het duurzaamste land van Europa worden | RetailDetail

Nederland wil het duurzaamste land van Europa worden

Nederland wil het duurzaamste land van Europa worden

Op initiatief van de FNLI, de Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie, hebben meer dan vijftig levensmiddelenproducenten een intentieverklaring ondertekend met de bedoeling hun sector sneller duurzaam te maken. De FNLI hoopt dat de andere 400 bedrijven nu snel volgen, zodat de Nederlandse levensmiddelenindustrie tegen 2015 aan de Europese top staat als het over duurzaamheid gaat.

Toekomstbelofte

De intentieverklaring werd donderdag in Den Haag overhandigd aan Tweede Kamerleden Stientje van Veldhoven (D66), Jaco Geurts (CDA) en Sjoera Dikkers (PvdA) en bevatte de handtekeningen van vijftig levensmiddelenproducenten.

 

Ze beloven stuk voor stuk dat duurzaamheid als een belangrijk onderdeel van hun bedrijfsmissie zal worden beschouwd en dat ze tegen uiterlijk 1 januari 2014 concrete doelstellingen op papier zullen zetten die er moeten voor zorgen dat ze schoner, veiliger en gezonder zullen produceren. Bovendien zullen ze op jaarlijkse basis hierover rapport uitbrengen.

 

Koplopers trekken aan de kar

De FNLI rekent erop dat de koplopers als Unilever en Heineken die nu de verklaring ondertekenden, de aandacht en belangstelling zullen trekken van de andere bedrijven uit de sector en steekt daarbij haar ambitieuze plannen niet onder stoelen of banken. De Nederlandse levensmiddelenindustrie moet tegen 2015 “het duurzaamste jongetje van de klas zijn in Europa”, aldus FNLI-directeur Philip den Ouden.

 

Al in 2010 overhandigde de Nederlandse levensmiddelenindustrie het rapport “Stille Kracht” aan de toenmalige Minister van Economische Zaken Maxime Verhagen, met daarin de wens om voor een leiderspositie in Europa te gaan. De intentieverklaring van vandaag zou er nu ook voor moeten zorgen dat er een duidelijke en regelmatige rapportering over die duurzaamheidsinitiatieven komt.

 

Geen concrete milieudoelen

Omdat de FNLI beseft dat elk bedrijf andere prioriteiten heeft binnen het duurzaamheidsconcept, worden in de intentieverklaring echter geen concrete milieudoelen vooropgesteld. Toch maakt het de intentieverklaring daardoor zeker niet vrijblijvend, verzekert Philip den Ouden, maar zou het elk bedrijf wel de kans geven om zich op bepaalde aspecten binnen het duurzaamheidsconcept te focussen.

 

Ook wil de organisatie de “administratieve rompslomp” rond het hele duurzaamheidsproject vereenvoudigd zien. De administratieve lasten, zoals de verantwoordingsplicht, zouden volgens de FNLI nu een nagel aan de doodskist zijn van bedrijven die toch graag een steentje willen bijdragen aan de duurzaamheid van de sector. “We moeten echte stappen zetten en geen symboolpolitiek bedrijven”, aldus Philip den Ouden.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.

Eerste gezonde eetmuur in Amsterdam

13/07/2018

Eind augustus opent in de Kinkerstraat van Amsterdam de Health Food Wall. Goed nieuws voor de liefhebbers van gezonde voeding die een salade boven een kroket verkiezen.

Starbucks wil af van plastic rietjes

12/07/2018

De Amerikaanse koffieketen Starbucks doet vanaf 2020 plastic rietjes in de ban. Een kleine stap voor de koffiefan, maar een grote stap voor het milieu: de koffiegigant gebruikt immers wereldwijd zo’n miljard rietjes per jaar.

AB InBev in tandem met Turkse Efes op Russische markt

12/07/2018

Om het tanende succes op de Russische markt te counteren, heeft AB InBev zijn actitviteiten in het land van Vladimir Poetin ondergebracht in een joint venture met het Turkse Anadolu Efes.

Ondernemers akkoord met einde Emté

11/07/2018

De ondernemers van Emté hebben de overgang van hun keten naar Coop en Jumbo na een stemming goedgekeurd. Waarschijnlijk zullen alle partners de overeenkomst spoedig ondertekenen.