Nederland wil het duurzaamste land van Europa worden

Nederland wil het duurzaamste land van Europa worden

Op initiatief van de FNLI, de Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie, hebben meer dan vijftig levensmiddelenproducenten een intentieverklaring ondertekend met de bedoeling hun sector sneller duurzaam te maken. De FNLI hoopt dat de andere 400 bedrijven nu snel volgen, zodat de Nederlandse levensmiddelenindustrie tegen 2015 aan de Europese top staat als het over duurzaamheid gaat.

Toekomstbelofte

De intentieverklaring werd donderdag in Den Haag overhandigd aan Tweede Kamerleden Stientje van Veldhoven (D66), Jaco Geurts (CDA) en Sjoera Dikkers (PvdA) en bevatte de handtekeningen van vijftig levensmiddelenproducenten.

 

Ze beloven stuk voor stuk dat duurzaamheid als een belangrijk onderdeel van hun bedrijfsmissie zal worden beschouwd en dat ze tegen uiterlijk 1 januari 2014 concrete doelstellingen op papier zullen zetten die er moeten voor zorgen dat ze schoner, veiliger en gezonder zullen produceren. Bovendien zullen ze op jaarlijkse basis hierover rapport uitbrengen.

 

Koplopers trekken aan de kar

De FNLI rekent erop dat de koplopers als Unilever en Heineken die nu de verklaring ondertekenden, de aandacht en belangstelling zullen trekken van de andere bedrijven uit de sector en steekt daarbij haar ambitieuze plannen niet onder stoelen of banken. De Nederlandse levensmiddelenindustrie moet tegen 2015 “het duurzaamste jongetje van de klas zijn in Europa”, aldus FNLI-directeur Philip den Ouden.

 

Al in 2010 overhandigde de Nederlandse levensmiddelenindustrie het rapport “Stille Kracht” aan de toenmalige Minister van Economische Zaken Maxime Verhagen, met daarin de wens om voor een leiderspositie in Europa te gaan. De intentieverklaring van vandaag zou er nu ook voor moeten zorgen dat er een duidelijke en regelmatige rapportering over die duurzaamheidsinitiatieven komt.

 

Geen concrete milieudoelen

Omdat de FNLI beseft dat elk bedrijf andere prioriteiten heeft binnen het duurzaamheidsconcept, worden in de intentieverklaring echter geen concrete milieudoelen vooropgesteld. Toch maakt het de intentieverklaring daardoor zeker niet vrijblijvend, verzekert Philip den Ouden, maar zou het elk bedrijf wel de kans geven om zich op bepaalde aspecten binnen het duurzaamheidsconcept te focussen.

 

Ook wil de organisatie de “administratieve rompslomp” rond het hele duurzaamheidsproject vereenvoudigd zien. De administratieve lasten, zoals de verantwoordingsplicht, zouden volgens de FNLI nu een nagel aan de doodskist zijn van bedrijven die toch graag een steentje willen bijdragen aan de duurzaamheid van de sector. “We moeten echte stappen zetten en geen symboolpolitiek bedrijven”, aldus Philip den Ouden.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Nutella eet Amerikaanse chocoladetak Nestlé op

17/01/2018

Nestlé heeft in Ferrero een koper gevonden voor zijn Amerikaanse chocolade-afdeling. Voor 2,8 miljard euro wordt de producent van Nutella de derde grootste chocoladeproducent ter wereld en kan Nestlé zich in de VS op gezondere producten gaan concentreren.

Komt er een verbod op energiedranken voor minderjarigen?

16/01/2018

Nederland stelt een onderzoek in naar energiedrankjes bij jongeren, nadat de Nederlandse Vereniging voor Kindergeneeskunde een verbod vroeg op de verkoop ervan aan minderjarigen. Ook in België wijzen artsen op de schadelijke effecten van zulke dranken.

Macron wil Franse baguette werelderfgoed maken

15/01/2018

De Franse president Macron wil samen met de bond van Franse bakkers het Franse stokbrood tot Unesco-werelderfgoed laten uitroepen. Het wil zo het voorbeeld volgen van het Belgische bier en de Napolitaanse pizza.

Lactalis roept 12 miljoen verpakkingen babymelk terug

15/01/2018

In Frankrijk is een heus schandaal ontstaan rond babymelk van zuivelproducent Lactalis, die besmet is geraakt met salmonella. Daarbij heeft het bedrijf maar liefst 12 miljoen verpakkingen in 83 landen uit de winkelrekken moeten halen.

Ophef over etnisch profilerende klantenprofielen bij Albert Heijn

15/01/2018

Een blanke man met bril staat symbool voor de premiumklant bij Albert Heijn, een vrouw en kind met donkere huidskleur voor de budgetklant. Met deze klantenprofielen leerden medewerkers bij AH de klanten kennen, tot er vrijdag ophef over ontstond.

Johma-salades tijdelijk uit winkelrekken bij Albert Heijn

15/01/2018

Supermarktketen Albert Heijn kampt momenteel met een tekort aan Johma-salades. Producent en supermarkt komen immers niet tot een vergelijk tijdens nieuwe contractbesprekingen, waardoor Johma niet meer levert.

Back to top