Nederland wil koploper worden in duurzame voeding | RetailDetail

Nederland wil koploper worden in duurzame voeding

Nederland wil koploper worden in duurzame voeding

Nederland wil over vijf tot tien jaar wereldwijd koploper zijn in gezonde en duurzame voeding. Dat schrijven staatssecretaris van Economische Zaken Van Dame en minister van Volksgezondheid Schippers in een brief rond de Voedselagenda.

Investeren in innovaties

In de brief geven ze een overzicht van de afspraken die het afgelopen jaar al gemaakt zijn rond een veiliger, gezonder en duurzamer voedselsysteem. Daarnaast wordt ook aangegeven welke stappen de komende jaren moeten gezet worden om op dat vlak wereldwijd koploper te worden.

 

Zo moet er geïnvesteerd worden in innovaties die moeten leiden tot een gezonder voedselaanbod met minder zout, minder verzadigd vet en minder calorieën. Ook moeten jongeren in de toekomst aangezet worden om meer groenten en fruit te eten en moet gezonde voeding een grotere rol krijgen in de zorg. Bij de productie van voeding wordt dan weer ingezet op een landbouw en een levensmiddelenindustrie die is gebaseerd op duurzame grondstoffen en een gezonde bodem en die rekening houdt met klimaat, dierenwelzijn en biodiversiteit.

 

Om de Voedselagenda te ondersteunen zal er vanaf 2017 elk jaar 20 miljoen euro vrijgemaakt worden voor de ondersteuning van innovaties vanuit bedrijven en maatschappelijke organisaties.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

H&M brengt eigen hersteldienst naar winkels

21/06/2018

H&M introduceert een nieuw concept: in de afdeling Take Care van sommige winkels kun je kleren laten herstellen of personaliseren. Zowel in de gloednieuwe winkel in Parijs als in het vlaggenschip in Hamburg is al een hersteldienst te vinden.

Supermarkten scoren barslecht in onderzoek Oxfam Novib

21/06/2018

De vijf grootste supermarktketens in Nederland (Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Aldi en PLUS) houden de economische uitbuiting van mensen die in ontwikkelingslanden ons voedsel produceren, in stand. Dat zegt Oxfam Novib in een vandaag verschenen rapport.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.

Jumbo richt Belgische vennootschap op

13/06/2018

De Nederlandse supermarktketen Jumbo lijkt nu echt op weg naar België: ze heeft immers recent in Antwerpen de vennootschap bvba Jumbo België opgericht.