'Nederlander centraal in schandaal paardenvlees'

'Nederlander centraal in schandaal paardenvlees'

De Nederlandse ondernemer Jan Fasen van het bedrijf Draap Trading speelt mogelijk een hoofdrol in het paardenvleesschandaal. Dit schandaal zorgt in verschillende landen in Europa voor grootschalige recalls van kant-en-klaarmaaltijden.

Niet de eerste zwendel van Fasen

Draap Trading, geregistreerd op Cyprus, kocht volgens Britse media zestig ton paardenvlees op bij het Roemeense slachthuis. Dit vlees werd in Breda opgeslagen en daarna doorgestuurd naar de Franse maaltijdenproducent Comigel.

 

Fasen komt niet voor het eerst in het nieuws vanwege een vleeszwendel. Vorig jaar kreeg hij een jaar celstraf opgelegd in Breda, waarvan drie maanden voorwaardelijk, omdat hij paardenvlees uit Zuid-Amerika in Nederland had verkocht als halal-geslacht rundvlees.

 

De Nederlandse voedingswaakhond NVWA deed woensdag onderzoek bij het bedrijf Nemijtek in Breda, waar het paardenvlees opgeslagen heeft gelegen. Nemijtek stelt tegenover Boerderij.nl dat dit op initiatief van het bedrijf zelf gebeurde: "We vertrouwden het niet en hebben de NVWA gebeld", zegt een woordvoerder. Hij benadrukt dat de onderneming niets met het schandaal van doen heeft.

 

Ook Albert Heijn vindt paard

Inmiddels heeft ook Albert Heijn paardenvlees in 'runderlasagnes' van Euroshopper gevonden. De keten benadrukt wel dat ze de betrokken lasagnes daarvoor al preventief uit de rekken waren gehaald. Ook heel wat andere ketens hebben inmiddels heel wat kant-en-klaarmaaltijden uit de rekken gehaald.

 

Daarmee is Nederland het vijfde getroffen land in het paardenvleesschandaal: na het Verenigd Koninkrijk en Ierland, waar het eten van paardenvlees nog heel wat gevoeliger ligt, vonden ook in Frankrijk en Duitsland supermarkten al paardenvlees in lasagnes die "100% rundvlees" beweerden te bevatten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Dure cognacs van Rémy Cointreau doet het goed in Azië

23/11/2017

De Franse drankengroep Rémy Cointreau pakt uit met uitstekende cijfers: vooral de duurdere flessen cognac gaan vlot over de toonbank. Zeker in China, Japan en Singapore is de groei opzienbarend.

Onlineverkoop FMCG verder in de lift

22/11/2017

Volgens nieuwe cijfers van Kantar Worldpanel groeien online boodschappen met 30%, terwijl de totale markt met slechts 1,3% vooruitgaat. E-commerce heeft nu een aandeel van 4,6% in FMCG. Tegen 2025 zal dat 10% zijn, goed voor 145 miljard euro.

Nestlé denkt aan overname Hain Celestial

22/11/2017

Nestlé zou interesse hebben in een overname van Hain Celestial, een Amerikaanse voedingsbedrijf dat zich richt op de productie van natuurlijke en vegetarische voeding. De waarde van het bedrijf wordt op ongeveer 3,5 miljard euro geschat.

Akkoord over arbeidsvoorwaarden bij Unox-fabriek

22/11/2017

De vakbonden, Unilever en Zwanenberg Food Group hebben een akkoord bereikt rond de arbeidsvoorwaarden voor het personeel van de Unox-fabriek in Oss. Unilever verkoopt die fabriek aan Zwanenberg en dat zorgde voor problemen.

Utrecht Centraal krijgt KitKat Chocolatory

21/11/2017

In het station Utrecht Centraal opent eind deze maand een KitKat Chocolatory. Dat is een winkel waar je de bekende snoepreep in heel wat verschillende vormen kan vinden. De pop-up is geopend tot 23 december.

Schotland voert als eerste minimumprijs in voor alcohol

21/11/2017

Schotland heeft een wereldprimeur te pakken, want het mag eindelijk een minimumprijs voor alcohol invoeren. De wet werd in 2012 al goedgekeurd, maar werd sindsdien tegengehouden door de whiskystokers.

Back to top