'Nederlander centraal in schandaal paardenvlees' | RetailDetail

'Nederlander centraal in schandaal paardenvlees'

'Nederlander centraal in schandaal paardenvlees'

De Nederlandse ondernemer Jan Fasen van het bedrijf Draap Trading speelt mogelijk een hoofdrol in het paardenvleesschandaal. Dit schandaal zorgt in verschillende landen in Europa voor grootschalige recalls van kant-en-klaarmaaltijden.

Niet de eerste zwendel van Fasen

Draap Trading, geregistreerd op Cyprus, kocht volgens Britse media zestig ton paardenvlees op bij het Roemeense slachthuis. Dit vlees werd in Breda opgeslagen en daarna doorgestuurd naar de Franse maaltijdenproducent Comigel.

 

Fasen komt niet voor het eerst in het nieuws vanwege een vleeszwendel. Vorig jaar kreeg hij een jaar celstraf opgelegd in Breda, waarvan drie maanden voorwaardelijk, omdat hij paardenvlees uit Zuid-Amerika in Nederland had verkocht als halal-geslacht rundvlees.

 

De Nederlandse voedingswaakhond NVWA deed woensdag onderzoek bij het bedrijf Nemijtek in Breda, waar het paardenvlees opgeslagen heeft gelegen. Nemijtek stelt tegenover Boerderij.nl dat dit op initiatief van het bedrijf zelf gebeurde: "We vertrouwden het niet en hebben de NVWA gebeld", zegt een woordvoerder. Hij benadrukt dat de onderneming niets met het schandaal van doen heeft.

 

Ook Albert Heijn vindt paard

Inmiddels heeft ook Albert Heijn paardenvlees in 'runderlasagnes' van Euroshopper gevonden. De keten benadrukt wel dat ze de betrokken lasagnes daarvoor al preventief uit de rekken waren gehaald. Ook heel wat andere ketens hebben inmiddels heel wat kant-en-klaarmaaltijden uit de rekken gehaald.

 

Daarmee is Nederland het vijfde getroffen land in het paardenvleesschandaal: na het Verenigd Koninkrijk en Ierland, waar het eten van paardenvlees nog heel wat gevoeliger ligt, vonden ook in Frankrijk en Duitsland supermarkten al paardenvlees in lasagnes die "100% rundvlees" beweerden te bevatten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Multinationals gebuisd voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.