Nederlander geeft weer meer uit aan voeding | RetailDetail

Nederlander geeft weer meer uit aan voeding

Nederlander geeft weer meer uit aan voeding

De Nederlandse consument heeft in de eerste helft van het jaar opnieuw meer uitgegeven aan levensmiddelen. De omzet groeide in die periode van 2015 met 1,7 procent. Dat blijkt uit cijfers van ABN Amro.

Investeren in veranderende trends

"De Nederlandse economie doet het goed. Het herstel wordt breed gedragen en de consumptieve bestedingen nemen weer toe. Dit is ook terug te zien aan de toenemende uitgaven aan levensmiddelen", schrijft de bank in zijn nieuwste sectoranalyse. "Voor de omzetontwikkeling in de voedings- en drankenindustrie is dit ook positief nieuws. Ondanks dat het groeicijfer nog onder het gemiddelde van de afgelopen vijf jaar ligt, lijkt de weg omhoog te zijn ingezet."


Ook de bezettingsgraad is opnieuw gestegen naar meer dan 80 procent, maar is daarmee nog lang niet op het niveau van voor de economische crisis. Volgens ABN Amro zijn er de komende jaren wel veel mogelijkheden voor groei, als bedrijven willen inspelen op de veranderende koopgewoontes van de Nederlandse consument.


"Zo zet een aantal trends zich versterkt voort, zoals de vergrijzing, de stijging van het aantal eenpersoons huishoudens en de groeiende behoefte aan een verantwoord eetpatroon. Met nieuwe verpakkingstrends kunnen zij daarnaast tegemoetkomen aan de behoefte aan gemak, bijvoorbeeld door te focussen op eenvoud, eetgemak, draagbaarheid en afgemeten porties", aldus ABN Amro.


Inzetten op online verkoop

Tot slot is ABN Amro van mening dat ondernemers moeten blijven investeren in het online kanaal. "Het online retailkanaal is al een aantal jaren het snelst groeiende segment binnen de afzet voor consumentenproducten. Het gemak waarmee producten afgenomen kunnen worden is voor veel consumenten een uitkomst. Ook op het gebied van voedingsmiddelen wint het online kanaal in toenemende mate aan populariteit."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.