Nederlandse AH-ondernemers kijken naar België | RetailDetail

Nederlandse AH-ondernemers kijken naar België

Nederlandse AH-ondernemers kijken naar België

Tien tot vijftien Nederlandse franchisenemers van Albert Heijn overwegen serieus om ook in België vestigingen te openen. Het zou zelfs niet lang meer duren voor de eerste ondernemer de grens oversteekt.

Verzadigde markt

Verschillende bronnen hebben aan Distrifood bevestigd dat Nederlandse ondernemers naar België kijken, om de verzadigde markt in hun thuisland te ontvluchten. De formule van Albert Heijn kent daarnaast ondertussen ook al zijn plaats in België en dus is het land een aantrekkelijk gebied om nieuwe vestigingen te openen. De nakende fusie tussen Delhaize en Ahold kan die stap nog vereenvoudigen.


"Net als in Nederland kijken ze concreet naar locaties in België", aldus verschillende belangenbehartigers van ondernemers die hun klanten met vragen zien langskomen. "Een mogelijke weg is het kopen van een pand om dat vervolgens aan te bieden aan Ahold. Ook Delhaize werkt met zelfstandig ondernemers en franchisecontracten en daarin ligt een tweede route voor Nederlandse ondernemers."


Vooral franchisenemers die in het zuiden van Nederland wonen of zelfs net over de grens in België tonen interesse. Tot voor kort hield Albert Heijn zelf die plannen tegen, maar nu zou het toch gesprekken hebben aangeknoopt met de ondernemers. Mogelijk wil het zo sneller uitbreiden in België. In 2016 wil de keten in België 50 locaties hebben. Momenteel heeft het vier Belgische franchisenemers.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.

Eerste gezonde eetmuur in Amsterdam

13/07/2018

Eind augustus opent in de Kinkerstraat van Amsterdam de Health Food Wall. Goed nieuws voor de liefhebbers van gezonde voeding die een salade boven een kroket verkiezen.

Starbucks wil af van plastic rietjes

12/07/2018

De Amerikaanse koffieketen Starbucks doet vanaf 2020 plastic rietjes in de ban. Een kleine stap voor de koffiefan, maar een grote stap voor het milieu: de koffiegigant gebruikt immers wereldwijd zo’n miljard rietjes per jaar.

AB InBev in tandem met Turkse Efes op Russische markt

12/07/2018

Om het tanende succes op de Russische markt te counteren, heeft AB InBev zijn actitviteiten in het land van Vladimir Poetin ondergebracht in een joint venture met het Turkse Anadolu Efes.

Ondernemers akkoord met einde Emté

11/07/2018

De ondernemers van Emté hebben de overgang van hun keten naar Coop en Jumbo na een stemming goedgekeurd. Waarschijnlijk zullen alle partners de overeenkomst spoedig ondertekenen.