Nederlandse AH-ondernemers kijken naar België | RetailDetail

Nederlandse AH-ondernemers kijken naar België

Nederlandse AH-ondernemers kijken naar België

Tien tot vijftien Nederlandse franchisenemers van Albert Heijn overwegen serieus om ook in België vestigingen te openen. Het zou zelfs niet lang meer duren voor de eerste ondernemer de grens oversteekt.

Verzadigde markt

Verschillende bronnen hebben aan Distrifood bevestigd dat Nederlandse ondernemers naar België kijken, om de verzadigde markt in hun thuisland te ontvluchten. De formule van Albert Heijn kent daarnaast ondertussen ook al zijn plaats in België en dus is het land een aantrekkelijk gebied om nieuwe vestigingen te openen. De nakende fusie tussen Delhaize en Ahold kan die stap nog vereenvoudigen.


"Net als in Nederland kijken ze concreet naar locaties in België", aldus verschillende belangenbehartigers van ondernemers die hun klanten met vragen zien langskomen. "Een mogelijke weg is het kopen van een pand om dat vervolgens aan te bieden aan Ahold. Ook Delhaize werkt met zelfstandig ondernemers en franchisecontracten en daarin ligt een tweede route voor Nederlandse ondernemers."


Vooral franchisenemers die in het zuiden van Nederland wonen of zelfs net over de grens in België tonen interesse. Tot voor kort hield Albert Heijn zelf die plannen tegen, maar nu zou het toch gesprekken hebben aangeknoopt met de ondernemers. Mogelijk wil het zo sneller uitbreiden in België. In 2016 wil de keten in België 50 locaties hebben. Momenteel heeft het vier Belgische franchisenemers.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.

Extra korting voor Amazon Prime-leden bij Whole Foods

17/05/2018

Amazon Prime-leden krijgen een extra korting op honderden producten bij Whole Foods, de supermarktketen die sinds juni in handen is van de Amerikaanse e-commercegigant. Achter de toenadering zit een duidelijke strategie, zeggen specialisten.