Nederlandse bierdrinker drinkt steeds gevarieerder | RetailDetail

Nederlandse bierdrinker drinkt steeds gevarieerder

Nederlandse bierdrinker drinkt steeds gevarieerder
http://www.shutterstock.com/nl/pic-391005625/stock-photo-glasses-of-light-and-dark-beer-on-a-pub-background.html?src=YuLEnmLIuytongEkRPGF-A-1-1

Uit een marktonderzoek van brancheverenging Nederlandse Brouwers blijkt dat de Nederlandse bierdrinker steeds gevarieerder drinkt. Een ruime meerderheid vindt dan ook dat er een uitgebreider bieraanbod te vinden is.

Pils blijft het populairst

Ruim 40 procent van de ondervraagden zegt tegenwoordig voor andere bieren te kiezen ten opzichte van twee jaar geleden. Een derde zegt zelfs vaker voor bier te kiezen dan voor een andere drank, dankzij het meer gevarieerde aanbod. Vooral vrouwen houden van variatie: 51% van hen zegt frequent voor een ander soort bier te kiezen dan twee jaar geleden, terwijl dat bij mannen slechts 37% is. Daarnaast vindt bijna de helft van de duizend ondervraagden het belangrijk dat er meerdere soorten bier op de drankkaart staan bij een horecagelegenheid.

 

80 procent van de ondervraagden zegt maandelijks minstens een keertje pils te drinken, waarmee het nog steeds het populairste bier is, maar ook speciaalbier (30%), biermixen zoals radler (28%) en alcoholvrij bier (24%) doen het goed. De cijfers zijn vergelijkbaar met die van een jaar geleden, toen de opkomst van radlerbieren en alcoholvrij bier ook al duidelijk werd.

 

“We zien dat door het bredere aanbod aan biersoorten, -smaken en -merken de consument vaker kiest voor een glas bier dan voor andere dranken. En binnen de biercategorie stemt de bierdrinker vaker een bier af dat past bij het moment, waarbij Nederlandse en regionale bieren populair zijn”, aldus Cees-Jan Adema van de Nederlandse Brouwers.

 

Nederlanders kiezen daarvoor wel nog steeds voor bier van Nederlandse makelij: 42% zegt Nederlands bier te drinken, terwijl slechts 26% kiest voor Belgische bieren en 8% gaat voor Duits gerstenat.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.