Nederlandse CEO moet Carlsberg over Russische crisis helpen | RetailDetail

Nederlandse CEO moet Carlsberg over Russische crisis helpen

Nederlandse CEO moet Carlsberg over Russische crisis helpen

Midden juni zal de Deen Jorgen Buhl Rasmussen vervangen worden als CEO van Carlsberg. Hij wordt opgevolgd door Cees 't Hart, die momenteel nog CEO is bij Koninklijke FrieslandCampina.

Marges verbeteren

Rasmussen zal zeven jaar aan het hoofd van het bedrijf gestaan hebben wanneer hij de fakkel doorgeeft. Volgens Flemming Besenbacher, voorzitter van de raad van bestuur van Carlsberg, is het echter tijd voor vooruitgang aan de top.

 

Cees 't Hart is sinds 2008 CEO van FrieslandCampina. Hij was verantwoordelijk voor de integratie van Friesland Foods en Campina en zorgde voor een flinke verbetering van de marges bij de zuivelproducent, iets wat hij bij Carlsberg ook zal moeten doen. Daarvoor werkte hij maar liefst 25 jaar voor Unilever.

 

Druk in Rusland

Carlsberg maakte ook zopas zijn resultaten voor het volledige jaar bekend: de Deense brouwer had in 2014 sterk te leiden onder de koersdalingen van de Russische en Oekraïense munten, twee belangrijke markten voor het bedrijf.

 

Carlsberg verkocht in 2014 134,5 miljoen hectoliter bier, 3 procent minder dan een jaar eerder. Grote stijger was evenwel het Belgische bier Grimbergen, waarvan 27 procent meer volume werd verkocht.

 

De omzet kwam lichtjes hoger uit op 64,5 miljard Deense kronen (8,7 miljard euro), vooral vanwege het negatieve effect van de wisselkoersen. De nettowinst was met 4,4 miljard kronen (593 miljoen euro) wel een miljard lager dan een jaar eerder.

 

Carlsberg stelt dat het in 2015 harde beslissingen zal moeten nemen als de situatie in Rusland en Oekraïne blijft aanslepen. Het liet eind vorige maand al weten dat twee Russische brouwerijen zullen sluiten.

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.

Eerste gezonde eetmuur in Amsterdam

13/07/2018

Eind augustus opent in de Kinkerstraat van Amsterdam de Health Food Wall. Goed nieuws voor de liefhebbers van gezonde voeding die een salade boven een kroket verkiezen.

Starbucks wil af van plastic rietjes

12/07/2018

De Amerikaanse koffieketen Starbucks doet vanaf 2020 plastic rietjes in de ban. Een kleine stap voor de koffiefan, maar een grote stap voor het milieu: de koffiegigant gebruikt immers wereldwijd zo’n miljard rietjes per jaar.

AB InBev in tandem met Turkse Efes op Russische markt

12/07/2018

Om het tanende succes op de Russische markt te counteren, heeft AB InBev zijn actitviteiten in het land van Vladimir Poetin ondergebracht in een joint venture met het Turkse Anadolu Efes.