Nederlandse CEO moet Carlsberg over Russische crisis helpen | RetailDetail

Nederlandse CEO moet Carlsberg over Russische crisis helpen

Nederlandse CEO moet Carlsberg over Russische crisis helpen

Midden juni zal de Deen Jorgen Buhl Rasmussen vervangen worden als CEO van Carlsberg. Hij wordt opgevolgd door Cees 't Hart, die momenteel nog CEO is bij Koninklijke FrieslandCampina.

Marges verbeteren

Rasmussen zal zeven jaar aan het hoofd van het bedrijf gestaan hebben wanneer hij de fakkel doorgeeft. Volgens Flemming Besenbacher, voorzitter van de raad van bestuur van Carlsberg, is het echter tijd voor vooruitgang aan de top.

 

Cees 't Hart is sinds 2008 CEO van FrieslandCampina. Hij was verantwoordelijk voor de integratie van Friesland Foods en Campina en zorgde voor een flinke verbetering van de marges bij de zuivelproducent, iets wat hij bij Carlsberg ook zal moeten doen. Daarvoor werkte hij maar liefst 25 jaar voor Unilever.

 

Druk in Rusland

Carlsberg maakte ook zopas zijn resultaten voor het volledige jaar bekend: de Deense brouwer had in 2014 sterk te leiden onder de koersdalingen van de Russische en Oekraïense munten, twee belangrijke markten voor het bedrijf.

 

Carlsberg verkocht in 2014 134,5 miljoen hectoliter bier, 3 procent minder dan een jaar eerder. Grote stijger was evenwel het Belgische bier Grimbergen, waarvan 27 procent meer volume werd verkocht.

 

De omzet kwam lichtjes hoger uit op 64,5 miljard Deense kronen (8,7 miljard euro), vooral vanwege het negatieve effect van de wisselkoersen. De nettowinst was met 4,4 miljard kronen (593 miljoen euro) wel een miljard lager dan een jaar eerder.

 

Carlsberg stelt dat het in 2015 harde beslissingen zal moeten nemen als de situatie in Rusland en Oekraïne blijft aanslepen. Het liet eind vorige maand al weten dat twee Russische brouwerijen zullen sluiten.

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Multinationals gebuisd voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.