Nederlandse groenten omzeilen Russische boycot via Turkije | RetailDetail

Nederlandse groenten omzeilen Russische boycot via Turkije

Nederlandse groenten omzeilen Russische boycot via Turkije

Rusland mag dan wel een boycot hebben uitgevaardigd tegen groenten en fruit uit het Westen, dat houdt Nederlandse telers niet tegen om die producten via een omweg toch het land in te smokkelen.

'Made in Turkey'

Een aantal bedrijven versturen immers hun groenten in blanco kistjes naar Turkije, waar ze het label 'Made in Turkey' krijgen opgeplakt. Vervolgens worden ze op het transport gezet naar Rusland, waar ze dus nietsvermoedend toch Nederlandse groenten kopen en eten. Ook Spaanse boeren zouden etiketten vervalsen, door hun producten via Marokko te verschepen.

 

De gebruikte methode is wel verboden, want de herkomst van voeding moet altijd perfect te achterhalen zijn. Veel telers nemen echter toch het risico, omdat ze anders wel eens kopje onder zouden kunnen gaan: sommige exporteurs verschepen tot 80 procent van hun waren naar Rusland. Nederlandse boeren exporteerden vorig jaar voor 180 miljoen euro fruit en groenten naar Rusland, maar dat is sinds de Russische boycot onmogelijk geworden.

 

Ondertussen heeft het ministerie van Economische Zaken wel de controles opgevoerd. Zij willen dergelijke praktijken kost wat kost vermijden, omdat het tot grote imagoschade kan leiden als ontdekt wordt dat er gesjoemeld is met etiketten. Wie betrapt wordt kan een boete krijgen tot 4.250 euro.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Supermarkten scoren barslecht in onderzoek Oxfam Novib

21/06/2018

De vijf grootste supermarktketens in Nederland (Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Aldi en PLUS) houden de economische uitbuiting van mensen die in ontwikkelingslanden ons voedsel produceren, in stand. Dat zegt Oxfam Novib in een vandaag verschenen rapport.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.

Jumbo richt Belgische vennootschap op

13/06/2018

De Nederlandse supermarktketen Jumbo lijkt nu echt op weg naar België: ze heeft immers recent in Antwerpen de vennootschap bvba Jumbo België opgericht.

Carrefour in zee met Google

12/06/2018

De digitale transformatie van retailgroep Carrefour komt in een versnelling door een partnerschap met Google. Franse consumenten zullen kennismaken met nieuwe retailmodellen en koopervaringen, zegt de retailer.