Nederlandse horeca, duurste van West-Europa, doet supermarkten groeien | RetailDetail

Nederlandse horeca, duurste van West-Europa, doet supermarkten groeien

Nederlandse horeca, duurste van West-Europa, doet supermarkten groeien

In 2013 gaf de gemiddelde Nederlander in totaal minder uit aan eten en drinken dan in 2012. Supermarkten konden nog wel groei aantekenen, maar de horeca - volgens een onderzoek de duurste van West-Europa - kreeg klappen.

Supermarkten grote winnaars

Het Foodservice Instituut (FSIN) berekende dat over alle foodkanalen in Nederland in 2013 57 miljard euro uitgegeven aan eten en drinken. De sector van de supermarkten, speciaalzaken en avondwinkels ('at home') kende nog een kleine stijging van 0,7 procent, maar buitenshuis wordt er echt minder geld uitgegeven en daar daalden de inkomsten dan ook met 2,5 procent.

 

De grote winnaars zijn zo opnieuw de supermarkten, bij wie de omzet van alleen eten en drinken met 2 procent steeg naar 29,3 miljard euro. Bij speciaalzaken daalde de omzet naar 7,3 miljard euro (-2,7 procent). Ook andere segmenten moesten een daling toestaan, waarbij de avondwinkels de grootste klap kregen. Bij hen ging de omzet naar beneden met 14,6 procent, mede door de langere openingstijden van de supermarkten.

 

Nederlandse horeca duurste in West-Europa

Buitenshuis werd er in 2013 17,5 miljard euro uitgegeven, goed voor een marktaandeel van 30,7 procent in de totale omzet van eten en drinken. FSIN deelt out-of-home in in drie kanalen: catering, horeca en gemak. Catering was de grootste daler met -2,9 procent naar 3,2 miljard euro. De horeca zag de omzet dalen naar 8,73 miljard euro (-2,5%), terwijl de gemaksector (onder andere winkels bij benzinestations) uitkwam op 5,6 miljard euro, een daling van 2,2 procent.

 

Het FSIN kwam daarnaast ook nog tot de conclusie dat de Nederlandse horeca de duurste is van heel West-Europa: voor een etentje met een driegangenmenu kom je in Nederland volgens De Telegraaf zo'n 20 procent duurder uit dan in de rest van Europa. Gemiddeld kost een etentje in Nederland 27,45 euro. In België is dat 24,95 euro en in Duitsland zelfs maar 18,70 euro.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.

Extra korting voor Amazon Prime-leden bij Whole Foods

17/05/2018

Amazon Prime-leden krijgen een extra korting op honderden producten bij Whole Foods, de supermarktketen die sinds juni in handen is van de Amerikaanse e-commercegigant. Achter de toenadering zit een duidelijke strategie, zeggen specialisten.