Nederlandse horeca, duurste van West-Europa, doet supermarkten groeien | RetailDetail

Nederlandse horeca, duurste van West-Europa, doet supermarkten groeien

Nederlandse horeca, duurste van West-Europa, doet supermarkten groeien

In 2013 gaf de gemiddelde Nederlander in totaal minder uit aan eten en drinken dan in 2012. Supermarkten konden nog wel groei aantekenen, maar de horeca - volgens een onderzoek de duurste van West-Europa - kreeg klappen.

Supermarkten grote winnaars

Het Foodservice Instituut (FSIN) berekende dat over alle foodkanalen in Nederland in 2013 57 miljard euro uitgegeven aan eten en drinken. De sector van de supermarkten, speciaalzaken en avondwinkels ('at home') kende nog een kleine stijging van 0,7 procent, maar buitenshuis wordt er echt minder geld uitgegeven en daar daalden de inkomsten dan ook met 2,5 procent.

 

De grote winnaars zijn zo opnieuw de supermarkten, bij wie de omzet van alleen eten en drinken met 2 procent steeg naar 29,3 miljard euro. Bij speciaalzaken daalde de omzet naar 7,3 miljard euro (-2,7 procent). Ook andere segmenten moesten een daling toestaan, waarbij de avondwinkels de grootste klap kregen. Bij hen ging de omzet naar beneden met 14,6 procent, mede door de langere openingstijden van de supermarkten.

 

Nederlandse horeca duurste in West-Europa

Buitenshuis werd er in 2013 17,5 miljard euro uitgegeven, goed voor een marktaandeel van 30,7 procent in de totale omzet van eten en drinken. FSIN deelt out-of-home in in drie kanalen: catering, horeca en gemak. Catering was de grootste daler met -2,9 procent naar 3,2 miljard euro. De horeca zag de omzet dalen naar 8,73 miljard euro (-2,5%), terwijl de gemaksector (onder andere winkels bij benzinestations) uitkwam op 5,6 miljard euro, een daling van 2,2 procent.

 

Het FSIN kwam daarnaast ook nog tot de conclusie dat de Nederlandse horeca de duurste is van heel West-Europa: voor een etentje met een driegangenmenu kom je in Nederland volgens De Telegraaf zo'n 20 procent duurder uit dan in de rest van Europa. Gemiddeld kost een etentje in Nederland 27,45 euro. In België is dat 24,95 euro en in Duitsland zelfs maar 18,70 euro.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.