Nederlandse horeca groeit harder dan Europees gemiddelde

Nederlandse horeca groeit harder dan Europees gemiddelde

Nederlandse horeca groeit harder dan Europees gemiddelde
http://www.shutterstock.com/nl/pic-211747996/

De Nederlandse horeca is sinds het dieptepunt van de crisis eind 2009 sterker gegroeid dan het Europees gemiddelde. Gemiddeld groeide die in Europa met 20 procent, maar in Nederland wordt afgeklokt op een groei van 24 procent. Dat blijkt uit cijfers van het CBS.

 

Aandeel in economie gestegen

Sinds het vierde kwartaal van 2013 ligt het niveau van de horeca al terug boven dat van voor de crisis en de omzet is sindsdien ook onafgebroken blijven stijgen. Daardoor is ook het aandeel van de horeca in de Nederlandse economie gestegen: van 1,7 procent in 2007 naar 1,8 procent in 2015. In 2010 was er nochtans even een dip naar 1,6 procent.

 

Er zijn wel vier landen die harder zijn gegroeid dan Nederland in dezelfde periode. Oostenrijk (+ 27,7 procent), België (+ 31,7 procent), Frankrijk (+ 28,5 procent) en Polen (+ 62,4 procent) deden het allemaal nog beter dan Nederland.

 

Nederland heeft wel iets minder mensen in dienst in de horeca dan het Europese gemiddelde. In Nederland waren er in 2014 374.000 werknemers aan de slag, goed voor 4,3 procent van alle werkzame personen. In Europa is dat gemiddeld 4,8 procent. Dat cijfer wordt wel sterk beïnvloed door de toeristische landen, waar dat aantal een stuk hoger ligt.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.