Nederlandse horeca groeit harder dan Europees gemiddelde

Nederlandse horeca groeit harder dan Europees gemiddelde

Nederlandse horeca groeit harder dan Europees gemiddelde
http://www.shutterstock.com/nl/pic-211747996/

De Nederlandse horeca is sinds het dieptepunt van de crisis eind 2009 sterker gegroeid dan het Europees gemiddelde. Gemiddeld groeide die in Europa met 20 procent, maar in Nederland wordt afgeklokt op een groei van 24 procent. Dat blijkt uit cijfers van het CBS.

 

Aandeel in economie gestegen

Sinds het vierde kwartaal van 2013 ligt het niveau van de horeca al terug boven dat van voor de crisis en de omzet is sindsdien ook onafgebroken blijven stijgen. Daardoor is ook het aandeel van de horeca in de Nederlandse economie gestegen: van 1,7 procent in 2007 naar 1,8 procent in 2015. In 2010 was er nochtans even een dip naar 1,6 procent.

 

Er zijn wel vier landen die harder zijn gegroeid dan Nederland in dezelfde periode. Oostenrijk (+ 27,7 procent), België (+ 31,7 procent), Frankrijk (+ 28,5 procent) en Polen (+ 62,4 procent) deden het allemaal nog beter dan Nederland.

 

Nederland heeft wel iets minder mensen in dienst in de horeca dan het Europese gemiddelde. In Nederland waren er in 2014 374.000 werknemers aan de slag, goed voor 4,3 procent van alle werkzame personen. In Europa is dat gemiddeld 4,8 procent. Dat cijfer wordt wel sterk beïnvloed door de toeristische landen, waar dat aantal een stuk hoger ligt.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.

Extra korting voor Amazon Prime-leden bij Whole Foods

17/05/2018

Amazon Prime-leden krijgen een extra korting op honderden producten bij Whole Foods, de supermarktketen die sinds juni in handen is van de Amerikaanse e-commercegigant. Achter de toenadering zit een duidelijke strategie, zeggen specialisten.