Nederlandse ketens groot succes op Curaçao | RetailDetail

Nederlandse ketens groot succes op Curaçao

Nederlandse ketens groot succes op Curaçao

De afgelopen zes jaar openen steeds meer Nederlandse ketens franchisewinkels in de Caraïben. Zo opende zaterdag Jamin haar eerste winkel op Curaçao, en met succes: er waren meer dan duizend klanten aanwezig.

"Alsof er een pretpark openging"

"Het was alsof er een pretpark openging, maar dat zie je bij alle Nederlandse winkels die hier voor het eerst hun deuren openen. De mensen staan te springen om winkels uit Europa, omdat ze die nog kennen uit de tijd dat ze in Nederland woonden en de producten vrij uniek zijn voor de regio," zegt Jacqueline Verhoorn, werkzaam bij exploitant Super-Retail Curaçao tegenover Z24.

 

 

Super-Retail, dat naast de winkel van Jamin ook winkels van Bruna en DA exploiteert in de regio, is tevreden over de opening. Wel waarschuwt eigenaar Leendert Lingen voor de valkuilen van een oversteek voor Nederlandse ketens: zo ging Zeeman eerder al failliet op Curaçao, omdat de markt van goedkope kledij en textiel al verzadigd was. "Wij hebben gekozen voor Jamin, omdat we merkten dat schepsnoep het bij de meerdere winkels die we hadden het ook goed deed".

 

Daarnaast moeten Nederlandse ketens nog met een aantal andere zaken rekening houden, zoals de verschillende valuta, transportkosten en transporttijd en invoerrechten. Daardoor kan de prijs voor de consument een stuk hoger liggen dan in Nederland, maar dat is niet noodzakelijk een probleem.

 

"Allereerst heeft de concurrentie precies hetzelfde probleem, ook niet-franchise winkels. Omdat alles geïmporteerd moet worden zit je al gauw op hetzelfde prijsniveau.", aldus Lingen. "Als je daarbovenop een winkel neerzet met typische producten die nergens anders verkrijgbaar zijn op het eiland en waar veel vraag naar is, heb je een succesformule."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.