Nederlandse ketens groot succes op Curaçao

Nederlandse ketens groot succes op Curaçao

De afgelopen zes jaar openen steeds meer Nederlandse ketens franchisewinkels in de Caraïben. Zo opende zaterdag Jamin haar eerste winkel op Curaçao, en met succes: er waren meer dan duizend klanten aanwezig.

"Alsof er een pretpark openging"

"Het was alsof er een pretpark openging, maar dat zie je bij alle Nederlandse winkels die hier voor het eerst hun deuren openen. De mensen staan te springen om winkels uit Europa, omdat ze die nog kennen uit de tijd dat ze in Nederland woonden en de producten vrij uniek zijn voor de regio," zegt Jacqueline Verhoorn, werkzaam bij exploitant Super-Retail Curaçao tegenover Z24.

 

 

Super-Retail, dat naast de winkel van Jamin ook winkels van Bruna en DA exploiteert in de regio, is tevreden over de opening. Wel waarschuwt eigenaar Leendert Lingen voor de valkuilen van een oversteek voor Nederlandse ketens: zo ging Zeeman eerder al failliet op Curaçao, omdat de markt van goedkope kledij en textiel al verzadigd was. "Wij hebben gekozen voor Jamin, omdat we merkten dat schepsnoep het bij de meerdere winkels die we hadden het ook goed deed".

 

Daarnaast moeten Nederlandse ketens nog met een aantal andere zaken rekening houden, zoals de verschillende valuta, transportkosten en transporttijd en invoerrechten. Daardoor kan de prijs voor de consument een stuk hoger liggen dan in Nederland, maar dat is niet noodzakelijk een probleem.

 

"Allereerst heeft de concurrentie precies hetzelfde probleem, ook niet-franchise winkels. Omdat alles geïmporteerd moet worden zit je al gauw op hetzelfde prijsniveau.", aldus Lingen. "Als je daarbovenop een winkel neerzet met typische producten die nergens anders verkrijgbaar zijn op het eiland en waar veel vraag naar is, heb je een succesformule."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Aldi Nord en Aldi Süd werken samen voor dierenwelzijn

18/01/2018

Aldi Nord en Aldi Süd slaan de handen in elkaar voor een unieke samenwerking: de discountbroers lanceren samen een eigen keurmerk voor dierenwelzijn. Het label Fair & Gut start enkel in Duitsland en voor gevogelteproducten, maar wordt later uitgebreid.

Hoe weinig suiker is te weinig? Rewe test de limieten met chocoladepudding

18/01/2018

Hoe weinig suiker kan een mens verdragen? Dat test de Duitse supermarktketen Rewe met een klantenbevraging. Het wil het suikergehalte in huismerkproducten verlagen, maar de consument beslist zelf hoeveel.

Lidl schroeft Amerikaanse ambitie terug

18/01/2018

Lidl hoopte tegen deze zomer een honderdtal vestigingen te hebben in de Verenigde Staten, maar nu moet de discountketen zijn ambitie voor het eerste jaar over de plas terugschroeven. Momenteel hebben de Duitsers 49 vestigingen in de Verenigde Staten.

Carrefour zet punt achter moeilijk jaar

17/01/2018

Ondanks verbetering in het vierde kwartaal heeft de groep Carrefour een bijzonder moeilijk jaar achter de rug. Ook in België kon de retailer niet groeien. Het is nu uitkijken naar de maatregelen die CEO Bompard volgende week aankondigt.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Nutella eet Amerikaanse chocoladetak Nestlé op

17/01/2018

Nestlé heeft in Ferrero een koper gevonden voor zijn Amerikaanse chocolade-afdeling. Voor 2,4 miljard euro wordt de producent van Nutella de derde grootste chocoladeproducent ter wereld en kan Nestlé zich in de VS op gezondere producten gaan concentreren.

Back to top