Nederlandse ketens groot succes op Curaçao

Nederlandse ketens groot succes op Curaçao

De afgelopen zes jaar openen steeds meer Nederlandse ketens franchisewinkels in de Caraïben. Zo opende zaterdag Jamin haar eerste winkel op Curaçao, en met succes: er waren meer dan duizend klanten aanwezig.

"Alsof er een pretpark openging"

"Het was alsof er een pretpark openging, maar dat zie je bij alle Nederlandse winkels die hier voor het eerst hun deuren openen. De mensen staan te springen om winkels uit Europa, omdat ze die nog kennen uit de tijd dat ze in Nederland woonden en de producten vrij uniek zijn voor de regio," zegt Jacqueline Verhoorn, werkzaam bij exploitant Super-Retail Curaçao tegenover Z24.

 

 

Super-Retail, dat naast de winkel van Jamin ook winkels van Bruna en DA exploiteert in de regio, is tevreden over de opening. Wel waarschuwt eigenaar Leendert Lingen voor de valkuilen van een oversteek voor Nederlandse ketens: zo ging Zeeman eerder al failliet op Curaçao, omdat de markt van goedkope kledij en textiel al verzadigd was. "Wij hebben gekozen voor Jamin, omdat we merkten dat schepsnoep het bij de meerdere winkels die we hadden het ook goed deed".

 

Daarnaast moeten Nederlandse ketens nog met een aantal andere zaken rekening houden, zoals de verschillende valuta, transportkosten en transporttijd en invoerrechten. Daardoor kan de prijs voor de consument een stuk hoger liggen dan in Nederland, maar dat is niet noodzakelijk een probleem.

 

"Allereerst heeft de concurrentie precies hetzelfde probleem, ook niet-franchise winkels. Omdat alles geïmporteerd moet worden zit je al gauw op hetzelfde prijsniveau.", aldus Lingen. "Als je daarbovenop een winkel neerzet met typische producten die nergens anders verkrijgbaar zijn op het eiland en waar veel vraag naar is, heb je een succesformule."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


FMCG-consumptie groeit, prijzen stijgen

24/11/2017

Voor dagelijkse producten als voeding, verzorging en huishoudproducten stegen de verkoopprijzen voor de Europese consumenten met 2,5% in het derde kwartaal van 2017. De sterkste stijging in vier jaar.

Dure cognacs van Rémy Cointreau doet het goed in Azië

23/11/2017

De Franse drankengroep Rémy Cointreau pakt uit met uitstekende cijfers: vooral de duurdere flessen cognac gaan vlot over de toonbank. Zeker in China, Japan en Singapore is de groei opzienbarend.

Onlineverkoop FMCG verder in de lift

22/11/2017

Volgens nieuwe cijfers van Kantar Worldpanel groeien online boodschappen met 30%, terwijl de totale markt met slechts 1,3% vooruitgaat. E-commerce heeft nu een aandeel van 4,6% in FMCG. Tegen 2025 zal dat 10% zijn, goed voor 145 miljard euro.

Nestlé denkt aan overname Hain Celestial

22/11/2017

Nestlé zou interesse hebben in een overname van Hain Celestial, een Amerikaanse voedingsbedrijf dat zich richt op de productie van natuurlijke en vegetarische voeding. De waarde van het bedrijf wordt op ongeveer 3,5 miljard euro geschat.

Akkoord over arbeidsvoorwaarden bij Unox-fabriek

22/11/2017

De vakbonden, Unilever en Zwanenberg Food Group hebben een akkoord bereikt rond de arbeidsvoorwaarden voor het personeel van de Unox-fabriek in Oss. Unilever verkoopt die fabriek aan Zwanenberg en dat zorgde voor problemen.

Utrecht Centraal krijgt KitKat Chocolatory

21/11/2017

In het station Utrecht Centraal opent eind deze maand een KitKat Chocolatory. Dat is een winkel waar je de bekende snoepreep in heel wat verschillende vormen kan vinden. De pop-up is geopend tot 23 december.

Back to top