Nederlandse ketens groot succes op Curaçao | RetailDetail

Nederlandse ketens groot succes op Curaçao

Nederlandse ketens groot succes op Curaçao

De afgelopen zes jaar openen steeds meer Nederlandse ketens franchisewinkels in de Caraïben. Zo opende zaterdag Jamin haar eerste winkel op Curaçao, en met succes: er waren meer dan duizend klanten aanwezig.

"Alsof er een pretpark openging"

"Het was alsof er een pretpark openging, maar dat zie je bij alle Nederlandse winkels die hier voor het eerst hun deuren openen. De mensen staan te springen om winkels uit Europa, omdat ze die nog kennen uit de tijd dat ze in Nederland woonden en de producten vrij uniek zijn voor de regio," zegt Jacqueline Verhoorn, werkzaam bij exploitant Super-Retail Curaçao tegenover Z24.

 

 

Super-Retail, dat naast de winkel van Jamin ook winkels van Bruna en DA exploiteert in de regio, is tevreden over de opening. Wel waarschuwt eigenaar Leendert Lingen voor de valkuilen van een oversteek voor Nederlandse ketens: zo ging Zeeman eerder al failliet op Curaçao, omdat de markt van goedkope kledij en textiel al verzadigd was. "Wij hebben gekozen voor Jamin, omdat we merkten dat schepsnoep het bij de meerdere winkels die we hadden het ook goed deed".

 

Daarnaast moeten Nederlandse ketens nog met een aantal andere zaken rekening houden, zoals de verschillende valuta, transportkosten en transporttijd en invoerrechten. Daardoor kan de prijs voor de consument een stuk hoger liggen dan in Nederland, maar dat is niet noodzakelijk een probleem.

 

"Allereerst heeft de concurrentie precies hetzelfde probleem, ook niet-franchise winkels. Omdat alles geïmporteerd moet worden zit je al gauw op hetzelfde prijsniveau.", aldus Lingen. "Als je daarbovenop een winkel neerzet met typische producten die nergens anders verkrijgbaar zijn op het eiland en waar veel vraag naar is, heb je een succesformule."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid. De retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.

Eerste gezonde eetmuur in Amsterdam

13/07/2018

Eind augustus opent in de Kinkerstraat van Amsterdam de Health Food Wall. Goed nieuws voor de liefhebbers van gezonde voeding die een salade boven een kroket verkiezen.

Starbucks wil af van plastic rietjes

12/07/2018

De Amerikaanse koffieketen Starbucks doet vanaf 2020 plastic rietjes in de ban. Een kleine stap voor de koffiefan, maar een grote stap voor het milieu: de koffiegigant gebruikt immers wereldwijd zo’n miljard rietjes per jaar.

AB InBev in tandem met Turkse Efes op Russische markt

12/07/2018

Om het tanende succes op de Russische markt te counteren, heeft AB InBev zijn actitviteiten in het land van Vladimir Poetin ondergebracht in een joint venture met het Turkse Anadolu Efes.