Neemt Unilever tonicmerk Fever-Tree over? | RetailDetail

Neemt Unilever tonicmerk Fever-Tree over?

Neemt Unilever tonicmerk Fever-Tree over?
Foto: Fever-Tree

Het tonicmerk Fever-Tree heeft een nieuwe bestuurder aangesteld: Kevin Havelock, hoofd van de afdeling frisdranken van Unilever. De benoeming leidt tot speculaties dat Unilever moederbedrijf Fevertree Drinks wil overnemen en stuwt het aandeel de hoogte in.

 

Lieveling in de gin-tonic...

Sinds bekend raakte dat Unilever-directeur Kevin Havelock toetreedt tot de raad van bestuur van Fevertree Drinks is het aandeel van de frisdrankproducent met 10% gestegen. Daar kan maar één reden voor zijn, speculeren analisten en beursbeleggers, namelijk dat Unilever Fever-Tree wil overnemen. Momenteel heeft Unilever alleen (ijs)theemerken (wereldwijd vooral Lipton, maar ook onder meer PG Tips in het Verenigd Koninkrijk en Brisk in de Verenigde Staten), dus het populaire mixertje zou een welkome aanvulling kunnen zijn.

 

Fever-Tree doet het de laatste jaren erg goed, aangezien het zich wist te positioneren als premium-mixtonic tijdens de gin-tonic-hype. Die bleek dan ook nog eens duurzamer te zijn dan verwacht: op drie jaar tijd zag Fevertree Drinks zijn operationele winst (ebitda) met liefst 102% toenemen tot 25,2 miljoen pond (28 miljoen euro).

 

... en lieveling op de beurs

Ook op de beurs is Fevertree Drinks graag gezien: het aandeel verhoogde zijn waarde in de voorbije drie jaar met 1200%. Vandaag kwam daar dankzij de speculaties nog een nieuwe groeispurt van ongeveer 10% bij, goed voor een totale marktwaarde van circa 2,7 miljard pond (3,1 miljard euro), observeert De Tijd. De tonicproducent is sinds 2014 beursgenoteerd.

 

De Britten Charles Rolls en Tim Warrillow richtten Fevertree Drinks in 2005 op en zijn beiden nog minderheidsaandeelhouders, met elk respectievelijk 11,2 en 5,3% in handen. In de eerste helft van het boekjaar 2017 tekende het frisdrankbedrijf een omzetstijging van liefst 77% op. Het boekte toen een omzet van 71,9 miljoen pond of 82 miljoen euro.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Multinationals gebuisd voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.