Nespresso stopt samenwerking met Bijenkorf | RetailDetail

Nespresso stopt samenwerking met Bijenkorf

Nespresso stopt samenwerking met Bijenkorf

Koffiemaker Nespresso heeft besloten om zijn vestigingen in de warenhuizen van de Bijenkorf te sluiten. Sinds 2006 werd de koffie van Nespresso er verkocht, maar begin volgend jaar zullen alle vestigingen verdwenen zijn.

Inzetten op eigen winkels

"De Bijenkorf gaf ons een platform om met onze doelgroep in contact te komen. Ze hebben ons groot deel van de huidige consumenten aangereikt. Maar de afgelopen jaren zijn experimenten gedaan met eigen winkels en daar gaan we mee door", verklaart topman Mark Ruijgrok de beslissing om de verkooppunten te sluiten aan De Telegraaf. Hij voegt er wel aan toe dat er in de toekomst nog nieuwe samenwerkingen met de Bijenkorf mogelijk zijn.

 

Nespresso gaat in de toekomst dan ook de focus leggen op de opening van eigen winkels. Vorige week werd bijvoorbeeld een filiaal geopend aan de Oudegracht in Utrecht, de komende maanden zullen er nog eens vijf vestigingen de deuren openen.

 

Het bedrijf legt in zijn winkels niet de nadruk op verkoop, maar wel op de ervaring: klanten moeten er voor alles kunnen proeven. "Het moet een zintuiglijke beleving worden. Offline is echt nodig. We zien heel duidelijk de behoefte naar meer tastbaarheid. Het is wel heel afstandelijk als onze koffie alleen online wordt aangeboden, dan mis je een deel van de emotie."

 

Nespresso is daarmee een voortrekker bij de verschuiving van het imago van koffie, dat meer en meer mikt op een publiek dat koffie als levensstijl ziet. Nederlanders kopen dan ook steeds vaker koffie in kleine porties, in plaats van in bulk. Op dat vlak is Senseo nog steeds marktleider met 31 procent, op de hielen gevolgd door Nespresso met 27 procent.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.