Nestlé boekt laagste omzetgroei sinds 2009 | RetailDetail

Nestlé boekt laagste omzetgroei sinds 2009

Nestlé boekt laagste omzetgroei sinds 2009

Het Zwitserse voedingsconcern Nestlé zag zijn omzetgroei vorig jaar flink vertragen, onder meer als gevolg van de veranderende vraag in China. De winst steeg wel fors dankzij de verkoop van een belang in L'Oréal.

Omzetgroei onder druk

De omzet van 's werelds grootste voedingsmiddelenconcern steeg 4,5% op autonome basis (exclusief desinvesteringen en wisselkoerseffecten) tot 91,6 miljard Zwitserse frank, zo'n 85 miljard euro. Dat is de laagste omzetgroei sinds 2009, zo moet CEO Paul Bulcke toegeven.

 

Het is meteen het tweede jaar op rij dat Nestlé een omzetgroei beneden zijn langetermijndoelstelling van +5% meldt. De voedingsindustrie kampt wereldwijd al langer met een uitdagende handelsomgeving: een volatiel en zeer concurrentieel klimaat in het Westen, economische problemen in Rusland en Oekraïne, onrust in het Midden-Oosten en veranderend koopgedrag van Chinese consumenten.

 

De grootste groeivertraging komt dan ook op rekening van de regio Azië-Afrika: de groei valt er terug van +5,6% in 2013 tot +2,6% in 2014. "De tragere groei in die regio is vooral te wijten aan onze grootste markt, China", klinkt het op de hoofdzetel in het Zwitserse Vevey. De Amerika's gaan er organisch 5% op vooruit, Europa groeit +1,5%.

 

Productmatig vertoont Nutrition de grootste groei (+8,7%), gevolgd door diervoeding (+5,6%), dranken (+5,4%) en zuivel (+3,4%). Enkel de divisie kant-en-klaarmaaltijden gaat erop achteruit.

 

Fors hogere winst

De producent van KitKat, Maggi, Nespresso, Nescafe en vele andere merken boekte over 2014 wel een fors hogere winst dankzij de verkoop van haar belang in L'Oréal: de nettowinst klokte af op 14,5 miljard Zwitserse frank (net geen 13,5 miljard euro), een toename van 45% ten opzichte van 2013 en heel wat beter dan de 10,3 miljard waar analisten van uitgingen.

 

Al bij al toont Paul Bulcke zich meer dan tevreden: "Dit zijn sterke resultaten,die stoelen op de mooie groei van de voorbije jaren en gerealiseerd in een futloze handelsomgeving. Ze bewijzen de intrinsieke krachten van Nestlé: het engagement van onze medewerkers, onze wereldwijde aanwezigheid, de sterkte van onze merkenportefeuille en de kwaliteit van onze innovatie."

 

De Belgische topman verwacht dat "2015 op 2014 zal gelijken" en mikt voor dit jaar op een "organische omzetgroei van 5%" en een "verbetering van de winstmarges".

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.