Nestlé boekt laagste omzetgroei sinds 2009 | RetailDetail

Nestlé boekt laagste omzetgroei sinds 2009

Nestlé boekt laagste omzetgroei sinds 2009

Het Zwitserse voedingsconcern Nestlé zag zijn omzetgroei vorig jaar flink vertragen, onder meer als gevolg van de veranderende vraag in China. De winst steeg wel fors dankzij de verkoop van een belang in L'Oréal.

Omzetgroei onder druk

De omzet van 's werelds grootste voedingsmiddelenconcern steeg 4,5% op autonome basis (exclusief desinvesteringen en wisselkoerseffecten) tot 91,6 miljard Zwitserse frank, zo'n 85 miljard euro. Dat is de laagste omzetgroei sinds 2009, zo moet CEO Paul Bulcke toegeven.

 

Het is meteen het tweede jaar op rij dat Nestlé een omzetgroei beneden zijn langetermijndoelstelling van +5% meldt. De voedingsindustrie kampt wereldwijd al langer met een uitdagende handelsomgeving: een volatiel en zeer concurrentieel klimaat in het Westen, economische problemen in Rusland en Oekraïne, onrust in het Midden-Oosten en veranderend koopgedrag van Chinese consumenten.

 

De grootste groeivertraging komt dan ook op rekening van de regio Azië-Afrika: de groei valt er terug van +5,6% in 2013 tot +2,6% in 2014. "De tragere groei in die regio is vooral te wijten aan onze grootste markt, China", klinkt het op de hoofdzetel in het Zwitserse Vevey. De Amerika's gaan er organisch 5% op vooruit, Europa groeit +1,5%.

 

Productmatig vertoont Nutrition de grootste groei (+8,7%), gevolgd door diervoeding (+5,6%), dranken (+5,4%) en zuivel (+3,4%). Enkel de divisie kant-en-klaarmaaltijden gaat erop achteruit.

 

Fors hogere winst

De producent van KitKat, Maggi, Nespresso, Nescafe en vele andere merken boekte over 2014 wel een fors hogere winst dankzij de verkoop van haar belang in L'Oréal: de nettowinst klokte af op 14,5 miljard Zwitserse frank (net geen 13,5 miljard euro), een toename van 45% ten opzichte van 2013 en heel wat beter dan de 10,3 miljard waar analisten van uitgingen.

 

Al bij al toont Paul Bulcke zich meer dan tevreden: "Dit zijn sterke resultaten,die stoelen op de mooie groei van de voorbije jaren en gerealiseerd in een futloze handelsomgeving. Ze bewijzen de intrinsieke krachten van Nestlé: het engagement van onze medewerkers, onze wereldwijde aanwezigheid, de sterkte van onze merkenportefeuille en de kwaliteit van onze innovatie."

 

De Belgische topman verwacht dat "2015 op 2014 zal gelijken" en mikt voor dit jaar op een "organische omzetgroei van 5%" en een "verbetering van de winstmarges".

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.