Nestlé heeft geen alleenrecht op vier vingers KitKat | RetailDetail

Nestlé is de vier vingers van KitKat kwijt

Nestlé is de vier vingers van KitKat kwijt
Foto: aperturesound / Shutterstock.com

De vier ‘vingers’ van de chocoladereep KitKat zijn niet typisch genoeg om Nestlé het alleenrecht ervoor toe te kennen. Het Europees Gerechtshof beslecht zo een lange juridische strijd tussen KitKat en Leo.

 

Leo en KitKat mogen allebei vier vingers

De uitspraak is een vrijgeleide voor andere snoepfabrikanten om chocoladerepen met een soortgelijke vorm op de markt te brengen, schrijft de Franse krant Les Echos. Vooral Mondelez zat daar al bijna een decennium lang op te azen: het patent dat Nestlé in 2006 verkreeg voor de viervingerige KitKat-vorm was een doorn in het oog voor haar Leo-reep.

 

Al in 2007 heeft Mondelez daarom juridische stappen genomen tegen het patent, bewerend dat de vier vingers helemaal niet eigen zijn aan KitKat en dus ook voor de Leo’s van dochtermerk Milka mogen gebruikt worden. Om toch het alleenrecht te behouden, moest Nestlé nu via een consumentenbevraging bewijzen dat consumenten de betwistte vorm overal in Europa associëren met KitKat.

 

Niet in alle landen (h)erkend

In tien Europese landen – waaronder Frankrijk, Duitsland en Nederland – associeerden consumenten de vier chocoladevingers inderdaad meteen met KitKat, maar in verschillende landen bleek dat niet het geval: onder meer in België, Griekenland en Portugal legden bevraagde shoppers niet meteen de link met Nestlé. 

 

Dat is niet genoeg voor een Europees alleenrecht, meent de advocaat-generaal in een aanbeveling voor Nestlé. Deze raadt de snoepfabrikant dan ook aan die claim te laten vallen: “Nestlé heeft kunnen bewijzen dat de vorm van KitKat een onderscheidend karakter heeft voor consumenten in de Europese Unie, maar alleen in bepaalde landen. Daarom kan de vorm niet als beschermd worden beschouwd, als een groot deel van de Europese consumenten het niet zo zien.” 

 

Een officiële uitspraak is daarmee nog niet gevallen, maar meestal volgt het gerechtshof de aanbeveling van de advocaat-generaal.

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.

Eerste gezonde eetmuur in Amsterdam

13/07/2018

Eind augustus opent in de Kinkerstraat van Amsterdam de Health Food Wall. Goed nieuws voor de liefhebbers van gezonde voeding die een salade boven een kroket verkiezen.

Starbucks wil af van plastic rietjes

12/07/2018

De Amerikaanse koffieketen Starbucks doet vanaf 2020 plastic rietjes in de ban. Een kleine stap voor de koffiefan, maar een grote stap voor het milieu: de koffiegigant gebruikt immers wereldwijd zo’n miljard rietjes per jaar.

AB InBev in tandem met Turkse Efes op Russische markt

12/07/2018

Om het tanende succes op de Russische markt te counteren, heeft AB InBev zijn actitviteiten in het land van Vladimir Poetin ondergebracht in een joint venture met het Turkse Anadolu Efes.