Nestlé heeft geen alleenrecht op vier vingers KitKat | RetailDetail

Nestlé is de vier vingers van KitKat kwijt

Nestlé is de vier vingers van KitKat kwijt
Foto: aperturesound / Shutterstock.com

De vier ‘vingers’ van de chocoladereep KitKat zijn niet typisch genoeg om Nestlé het alleenrecht ervoor toe te kennen. Het Europees Gerechtshof beslecht zo een lange juridische strijd tussen KitKat en Leo.

 

Leo en KitKat mogen allebei vier vingers

De uitspraak is een vrijgeleide voor andere snoepfabrikanten om chocoladerepen met een soortgelijke vorm op de markt te brengen, schrijft de Franse krant Les Echos. Vooral Mondelez zat daar al bijna een decennium lang op te azen: het patent dat Nestlé in 2006 verkreeg voor de viervingerige KitKat-vorm was een doorn in het oog voor haar Leo-reep.

 

Al in 2007 heeft Mondelez daarom juridische stappen genomen tegen het patent, bewerend dat de vier vingers helemaal niet eigen zijn aan KitKat en dus ook voor de Leo’s van dochtermerk Milka mogen gebruikt worden. Om toch het alleenrecht te behouden, moest Nestlé nu via een consumentenbevraging bewijzen dat consumenten de betwistte vorm overal in Europa associëren met KitKat.

 

Niet in alle landen (h)erkend

In tien Europese landen – waaronder Frankrijk, Duitsland en Nederland – associeerden consumenten de vier chocoladevingers inderdaad meteen met KitKat, maar in verschillende landen bleek dat niet het geval: onder meer in België, Griekenland en Portugal legden bevraagde shoppers niet meteen de link met Nestlé. 

 

Dat is niet genoeg voor een Europees alleenrecht, meent de advocaat-generaal in een aanbeveling voor Nestlé. Deze raadt de snoepfabrikant dan ook aan die claim te laten vallen: “Nestlé heeft kunnen bewijzen dat de vorm van KitKat een onderscheidend karakter heeft voor consumenten in de Europese Unie, maar alleen in bepaalde landen. Daarom kan de vorm niet als beschermd worden beschouwd, als een groot deel van de Europese consumenten het niet zo zien.” 

 

Een officiële uitspraak is daarmee nog niet gevallen, maar meestal volgt het gerechtshof de aanbeveling van de advocaat-generaal.

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Franprix levert de boodschappen tot in de koelkast

25/05/2018

De Franse supermarktketen Franprix test de thuislevering van boodschappen wanneer niemand thuis is: de bezorger komt zelf binnen in huis. In de toekomst wil het de boodschappen zelfs voor klanten in de koelkast opruimen.

Waarom grote FMCG-fabrikanten meer geld vrijmaken voor innovatie

25/05/2018

Zowel Nestlé als Kraft Heinz maakten zopas nieuwe investeringen bekend in onderzoek en ontwikkeling. De grote merkfabrikanten voelen de hete adem van innovatieve startups in de nek en willen sneller schakelen.

Multinationals gezakt voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.