Nestlé doet groeimarkten uit de doeken | RetailDetail

Nestlé doet groeimarkten uit de doeken

Nestlé doet groeimarkten uit de doeken
Shutterstock

Voedingsbedrijf Nestlé heeft op bijeenkomst van investeerders in Londen uit de doeken gedaan waar het de komende jaren zijn groei wil halen. Dankzij de focus op zes punten wil het tegen 2020 terug meer dan 5% groei halen.

Natuurlijk en biologisch

Die nieuwe strategie komt er nadat de organische groei van Nestlé in 2016 daalde naar 3,2%, de laagste groei in meer dan twintig jaar. Het Zwitserse bedrijf mikte jaren op een groei van minstens 5% en tegen 2020 wil het die doelstelling terug behalen.

 

Het eerste punt waar Nestlé meer de focus op wil leggen is natuurlijke voeding. Daarbij wil het een nieuwe generatie producten aanbieden op basis van natuurlijke ingrediënten, die eenvoudig kunnen getraceerd worden naar hun bron. Daarbij moeten ook de grote merken van Nestlé die strategie volgen.

 

Nauw aansluitend bij die natuurlijke voeding, is de focus op bioproducten: die markt groeit binnen Nestlé momenteel met 13% per jaar, fors meer dan het marktgemiddelde van 4%. Om daar van te profiteren worden er steeds meer producten met een biolabel toegevoegd aan de grote merken.

 

Glutenvrij, suikervrij en rijk aan proteïnen

Nestlé wil ook meer gebruik maken van de trend waarbij glutenvrije en lactosevrije producten in opmars zijn. Vooral op vlak van glutenvrije voeding ziet Nestlé nog veel mogelijkheden om aan de haal te gaan met marktaandeel van spelers die vrijwel enkel focussen op glutenvrije voeding. Nestlé zet daarom sterk in op smaaktesten, om aan te tonen dat hun glutenvrije producten evengoed smaken als traditionele voeding.

 

Net als de meeste andere voedingsproducenten wil Nestlé ook de hoeveelheid suiker in zijn voeding verder verminderen. Omdat veel consumenten geen fan zijn van artificiële suikers, zegt Nestlé een nieuwe soort suiker te hebben ontwikkeld. Die moet dezelfde smaak geven met tot 30% minder suiker. Daarnaast worden er ook producten gelanceerd die minder zoet zijn.

 

Langs de andere kant wil Nestlé net meer producten met toegevoegde proteïnen op de markt brengen. Die producten zijn niet langer enkel voor de echte fitnessfanaten, maar worden ook steeds meer door de gewone consument gebruikt.

 

Tot slot wil Nestlé met een groter assortiment plantaardige voeding mikken op de steeds groter wordende groep van flexitariërs, vegetariërs en veganisten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Britten kunnen kassaloos shoppen bij Sainsbury’s

14/08/2018

Ook bij de Britse supermarktketen Sainsbury’s loopt nu een proefproject met mobiel scannen en betalen: met behulp van hun smartphone kunnen klanten boodschappen doen zonder langs de kassa te hoeven.

HelloFresh gaat toch nog niet voor winst

14/08/2018

Hoewel HelloFresh winst had beloofd voor het einde van dit jaar, geeft de leverancier van maaltijdboxen nu toch de voorkeur aan nieuwe investeringen. Na een sterk tweede kwartaal gaat het bedrijf voor extra groei in de Verenigde Staten.

United Petfood blijft op overnamepad

09/08/2018

United Petfood, fabrikant van honden- en kattenbrokken en hofleverancier van menig huismerk van supermarkten, rijgt de overnames aan elkaar. Een maand na de overname van een Spaanse concurrent doen de Gentenaars dat kunstje nog eens over in Roemenië.

Decathlon neemt Zwitserse sportketen Athleticum over

09/08/2018

Decathlon neemt de Zwitserse sportketen Athleticum over. Verkoper Maus Frères krijgt een minderheidsbelang in Decathlon Zwitserland, een overnamebedrag is niet meegedeeld.

AB InBev wil Afrika aan de drank krijgen

09/08/2018

Het groeipotentieel van AB InBev ligt in Afrika. De brouwerij heeft hoge verwachtingen van het continent: de welvaart en de bevolking, die steeds vaker een biertje lust, groeien er snel. 

Lidl stelt auto’s ter beschikking van shoppers

08/08/2018

“Je eigen wagen voor inkopen”, zo stelt Lidl zijn nieuwe autodeeldienst voor. In samenwerking met Mazda kan je in Duitsland weldra autodelen vanop de parking van Lidl-supermarkten.