Nestlé en Starbucks gaan intensief samenwerken | RetailDetail

Nestlé en Starbucks gaan intensief samenwerken

Nestlé en Starbucks gaan intensief samenwerken
© mkfardlie / Shutterstock.com

De Zwitserse voedingsreus Nestlé heeft een distributiedeal gesloten met Starbucks: voor zes miljard euro mag het bedrijf de merken van de Amerikaanse keten gaan verkopen.

 

Wereldwijde nummer één

Dankzij het akkoord zal Nestlé wereldwijd producten met het groen-witte Starbucks-logo mogen maken voor in zijn Nespresso- en Nescafé-toestellen, al blijft Starbucks zelf de producten maken voor de Amerikaanse markt. Ook de merken Seattle's Best Coffee, Starbucks Reserve, Starbucks VIA en Torrefazione Italia komen zo in het assortiment van de Zwitsers. Bovendien zou de samenwerking moeten resulteren in een reeks nieuwe concepten en innovaties

 

Met deze deal wil Nestlé een sterkere positie innemen op de enorme Amerikaanse markt, en dan vooral in het premiumsegment dat momenteel vooral wordt gedomineerd door Starbucks en JAB (de eigenaar van Douwe Egberts). "Met Starbucks, Nescafé en Nespresso brengen we drie iconische koffiemerken samen", straalde Nestlé-CEO Mark Schneider. Hij staat in de hiërarchie bij de Zwitsers overigens net onder de Belgische voorzitter Paul Bulcke. 

 

Analist Jean-Philippe Bertschy van Bank Vontobel zegt dan ook dat het om een erg hoog bedrag gaat, maar dat de investering op al op drie tot vier jaar tijd terugverdiend kan worden. Nestlé zou vanaf volgend jaar Starbucks-producten willen verkopen, maar eerst moeten de nodige goedkeuringen nog verkregen worden. Ook theemerk Teavana maakt overigens deel uit van de deal, de andere theemerken en verkopen in de Starbucks-cafés zelf dan weer niet. 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.

Extra korting voor Amazon Prime-leden bij Whole Foods

17/05/2018

Amazon Prime-leden krijgen een extra korting op honderden producten bij Whole Foods, de supermarktketen die sinds juni in handen is van de Amerikaanse e-commercegigant. Achter de toenadering zit een duidelijke strategie, zeggen specialisten.