Nestlé en Starbucks gaan intensief samenwerken | RetailDetail

Nestlé en Starbucks gaan intensief samenwerken

Nestlé en Starbucks gaan intensief samenwerken
© mkfardlie / Shutterstock.com

De Zwitserse voedingsreus Nestlé heeft een distributiedeal gesloten met Starbucks: voor zes miljard euro mag het bedrijf de merken van de Amerikaanse keten gaan verkopen.

 

Wereldwijde nummer één

Dankzij het akkoord zal Nestlé wereldwijd producten met het groen-witte Starbucks-logo mogen maken voor in zijn Nespresso- en Nescafé-toestellen, al blijft Starbucks zelf de producten maken voor de Amerikaanse markt. Ook de merken Seattle's Best Coffee, Starbucks Reserve, Starbucks VIA en Torrefazione Italia komen zo in het assortiment van de Zwitsers. Bovendien zou de samenwerking moeten resulteren in een reeks nieuwe concepten en innovaties

 

Met deze deal wil Nestlé een sterkere positie innemen op de enorme Amerikaanse markt, en dan vooral in het premiumsegment dat momenteel vooral wordt gedomineerd door Starbucks en JAB (de eigenaar van Douwe Egberts). "Met Starbucks, Nescafé en Nespresso brengen we drie iconische koffiemerken samen", straalde Nestlé-CEO Mark Schneider. Hij staat in de hiërarchie bij de Zwitsers overigens net onder de Belgische voorzitter Paul Bulcke. 

 

Analist Jean-Philippe Bertschy van Bank Vontobel zegt dan ook dat het om een erg hoog bedrag gaat, maar dat de investering op al op drie tot vier jaar tijd terugverdiend kan worden. Nestlé zou vanaf volgend jaar Starbucks-producten willen verkopen, maar eerst moeten de nodige goedkeuringen nog verkregen worden. Ook theemerk Teavana maakt overigens deel uit van de deal, de andere theemerken en verkopen in de Starbucks-cafés zelf dan weer niet. 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.