Nestlé investeert in Rusland en in "zero waste" | RetailDetail

Nestlé investeert in Rusland en in "zero waste"

Nestlé investeert in Rusland en in "zero waste"

Het Zwitserse voedingsconcern Nestlé heeft zopas een gloednieuwe fabriek ingehuldigd in Rusland. Tegelijk wil de groep tegen 2020 al zijn fabrieken laten produceren volgens het "zero waste"-principe en kondigt topman Bulcke (foto) een "diepgaande screening" van alle activiteiten aan.

Elfde fabriek in Rusland

De nieuwste fabriek van Nestlé, goed voor een investering van 60 miljoen euro is zopas geopend in Viazniki, ten oosten van Moskou. De fabriek heeft een capaciteit van 30.000 ton Maggi-producten per jaar en zal onder meer kruiden, sauzen, instantsoepen, bouillons en puree produceren.

 

De productie is bestemd voor de lokale Russische markt en voor export naar voormalige Sovjet-republieken. De fabriek, meteen de elfde van Nestlé in Rusland, biedt werk aan 600 mensen.

 

"Geen fabrieksafval" tegen 2020

Nestlé, dat alleen al in Europa 150 fabrieken telt, wil dat ten laatste in 2020 alle Europese vestigingen produceren volgens het "zero waste"-principe. Dat heeft vicepresident Laurent Freixe, Nestlé's verantwoordelijke voor Europa, in Brussel bekendgemaakt tijdens een congres rond duurzame voeding.

 

Nestlé runde eind 2012 al 39 "zero waste"-fabrieken (waarvan 25 in Europa, vooral in Groot-Brittannië en thuisland Zwitserland). "Zero waste" betekent dat de fabriek in kwestie geen fabrieksafval stort of verbrandt zonder energierecuperatie.

 

"Underperformers" in de etalage

Nestlé boekte tijdens de eerste negen maanden van dit jaar een omzet van 68,4 miljard Zwitserse frank (ruim 55 miljard euro). Dat is 4,4% meer dan in dezelfde periode een jaar eerder. Het concern verwacht voor het volledige jaar een organische groei van "ongeveer 5%".

 

Samen met de kwartaalresultaten kondigde topman Bulcke ook aan dat Nestlé al zijn activiteiten onder de loep gaat nemen en van plan is om die activiteiten die onvoldoende presteren, van de hand te doen. "Zo'n optimalisering van de portefeuille, die 1.800 sectoren telt, is niet nieuw", zei Bulcke, maar het concern zegt wel doortastender te zullen optreden dan in het verleden.

 

De topman wilde geen namen noemen, maar analisten speculeren vooral op de energierepenproducent PowerBar, dermatologiespecialist Galderma en Herta, bekend van onder meer taartdeeg en pizza's.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Eerste gezonde eetmuur in Amsterdam

13/07/2018

Eind augustus opent in de Kinkerstraat van Amsterdam de Health Food Wall. Goed nieuws voor de liefhebbers van gezonde voeding die een salade boven een kroket verkiezen.

Starbucks wil af van plastic rietjes

12/07/2018

De Amerikaanse koffieketen Starbucks doet vanaf 2020 plastic rietjes in de ban. Een kleine stap voor de koffiefan, maar een grote stap voor het milieu: de koffiegigant gebruikt immers wereldwijd zo’n miljard rietjes per jaar.

AB InBev in tandem met Turkse Efes op Russische markt

12/07/2018

Om het tanende succes op de Russische markt te counteren, heeft AB InBev zijn actitviteiten in het land van Vladimir Poetin ondergebracht in een joint venture met het Turkse Anadolu Efes.

Ondernemers akkoord met einde Emté

11/07/2018

De ondernemers van Emté hebben de overgang van hun keten naar Coop en Jumbo na een stemming goedgekeurd. Waarschijnlijk zullen alle partners de overeenkomst spoedig ondertekenen.

Jumbo Groep Holding stelt nieuwe directieleden aan

11/07/2018

Jumbo Groep Holding, het bedrijf achter supermarktketen Jumbo, maakte vandaag een aantal wissels bekend in de eigen directie. Jumbo België krijgt Peter Isaac als algemeen directeur, La Place neemt afscheid van Bart van den Nieuwenhof.

Pepsico dankt stijgende omzet aan snacks

10/07/2018

Dranken- en snackreus Pepsico boekte in het tweede kwartaal van dit jaar een lichte omzetstijging van 2,4%. Dat was echter niet te merken aan de nettowinst, die 14% lager uitviel als gevolg van de globale belastinglast.