Nestlé kan opnieuw niet voldoen aan verwachtingen | RetailDetail

Nestlé kan opnieuw niet voldoen aan verwachtingen

Nestlé kan opnieuw niet voldoen aan verwachtingen

Het Zwitserse foodconcern Nestlé heeft opnieuw de verwachtingen niet kunnen inlossen. In 2015 liet het dan wel een organische groei van 4,2 procent optekenen, dat was beneden de voorspellingen, die een groei van 5 procent hadden voorzien.

 

Grote druk wisselkoersen

De totale omzet van Nestlé in 2015 bedroeg 88,8 miljard Zwitserse frank (80,5 miljard euro). Dat is een daling ten opzichte van 2015 toen de omzet strandde op 91,6 miljard Zwitserse frank (83 miljard euro). Grote boosdoener voor die omzetdaling waren de wisselkoersen, die de resultaten met 7,4 procent drukten. Op autonome basis was er dus wel een groei van 4,2 procent.

 

De nettowinst kwam ook lager uit op 9,5 miljard Zwitserse frank (8,6 miljard euro). In 2014 was er nog sprake van een nettowinst van 14,9 miljard Zwitserse frank (13,5 miljard euro).

 

In de knoop met noedels

Net als veel andere bedrijven heeft Nestlé momenteel moeite om te groeien in Azië. Daar ging de omzet in 2015 met slechts een halve procent de hoogte in. De trage groei is voor een groot stuk te wijten aan een schandaal rond de noedels van Maggi in India, wat leidde tot een grote terugroepactie.

 

In Noord-Amerika kon Nestlé wel goede cijfers voorleggen, met een groei van 5,5 procent. Dat was te danken aan de herlancering van diepvriesmerken Lean Cuisine en Stouffer’s, nu met meer gezonde recepten.

 

Nestlé verwacht in 2016 een gelijkaardige autonome omzetgroei van ongeveer 4 procent. Dat is opnieuw lager dan de doelstelling op lange termijn, waarin Nestlé zei te mikken op een groei van 5 tot 6 procent. Nestlé verwacht dat de prijzen ook in 2016 onder druk zullen blijven staan.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Dieprood Galeria Kaufhof (en Inno) vestigt alle hoop op fusie

20/07/2018

Galeria Kaufhof (waar ook Galeria Inno toe behoort) zit diep in de rode cijfers: het verlies zou er oplopen tot zo'n 30 miljoen euro. Een fusie tussen Karstadt en Galeria Kaufhof moet volgens eigenaar Hudson's Bay heil brengen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Blokker ziet Belgische omzet fors dalen en directie afslanken

17/07/2018

De problemen voor Blokker blijven aanhouden: het bestuur wordt verder ingekrompen (van acht naar vijf), net zoals de omzet in de Belgische winkels (-21%).