Nestlé mikt op 2 à 4% omzetgroei dit jaar

Nestlé mikt op 2 à 4% omzetgroei dit jaar

De Zwitserse voedingsreus Nestlé zag zijn omzet vorig jaar met 3,2% stijgen, de laagste groei in tien jaar: voor de kersverse CEO het sein om een herstructurering aan te kondigen die de winstgevendheid moet verhogen.

500 miljoen Zwitsere frank herstructureringskosten

Nestlé meldt over 2016 een organische omzetgroei met 3,2% tot 89,5 miljard frank (circa 82 miljard euro), al komt dat deels door de impact van -1,6% die negatieve wisselkoerseffecten hadden op de omzet. “Onze organische groei in 2016 was een van de betere in onze industrie, maar lag wel aan de onderkant van onze verwachtingen”, geeft topman Mark Schneider toe. Maar doordat de operationele winstmarge er met 30 basispunten op vooruitging, is toch beslist het dividend voor de aandeelhouders te verhogen.

 

Schneider, die vorig jaar de Belg Paul Bulcke opvolgde als CEO bij Nestlé, rekent voor het lopende boekjaar op een “organische groei tussen 2 en 4%.” Dat is minder dan de 5 à 6% waar Bulcke telkens mee uitpakte (met dien verstande dat hij die ambitie vier jaar op een rij niet wist waar te maken).

 

“Teneinde de toekomstige winstgevendheid aan te drijven, plannen we een aanzienlijke verhoging van de herstructureringskosten in 2017”, aldus nog de nieuwe CEO. Dit jaar alleen al gaat het om zo’n 500 miljoen frank. Meer details geeft het bedrijf vooralsnog niet.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Zooplus groeit met meer dan kwart in 2016

24/03/2017

De omzet van dierenwebwinkel Zooplus is in 2016 met 28% gegroeid ten opzichte van een jaar eerder. Daarnaast heeft Zooplus de ambitie om in 2017 de grens van een miljard euro omzet te doorbreken, tegen 2020 moet dat zelfs twee miljard zijn.

Sterke groei voor modemerk Ted Baker

24/03/2017

Het Britse modemerk Ted Baker heeft mooie resultaten gehaald in het boekjaar 2016. Zowel de omzet als de winst maakten een mooie sprong voorwaarts. De grootste groei voor het merk was te vinden in Noord-Amerika.

Nog geen beslissing over toekomst Albert Heijn België

23/03/2017

Ahold Delhaize heeft nog geen definitieve beslissing genomen over de toekomst van het winkelmerk Albert Heijn in België. Uitsluitsel komt er pas in de eerste helft van 2019.

Ahold Delhaize verkoopt nu ook winkels aan Carrefour

23/03/2017

Carrefour Belgium neemt drie winkels en één te realiseren winkelproject over van Ahold Delhaize. Ze zullen als Market worden heropend. De Albert Heijn van Boortmeerbeek wordt overgenomen door een zelfstandige ondernemer. 

Zwitsers nemen Pelican Rouge over

23/03/2017

De Zwitserse koffiegroep Selecta neemt zijn Antwerps-Nederlandse concurrent Pelican Rouge over. Hoeveel de Zwitsers betalen voor de groep die tegenwoordig in Dordrecht huist, is niet bekendgemaakt.

Enorme interesse voor herstart Dunkin’ Donuts

23/03/2017

Donutketen Dunkin’ Donuts maakt vandaag een herstart in Nederland met een eerste nieuwe vestiging aan de Nieuwendijk in hartje Amsterdam. Voor de opening stonden tientallen mensen urenlang aan te schuiven.

Back to top