Nestlé mikt op 2 à 4% omzetgroei dit jaar

Nestlé mikt op 2 à 4% omzetgroei dit jaar

De Zwitserse voedingsreus Nestlé zag zijn omzet vorig jaar met 3,2% stijgen, de laagste groei in tien jaar: voor de kersverse CEO het sein om een herstructurering aan te kondigen die de winstgevendheid moet verhogen.

500 miljoen Zwitsere frank herstructureringskosten

Nestlé meldt over 2016 een organische omzetgroei met 3,2% tot 89,5 miljard frank (circa 82 miljard euro), al komt dat deels door de impact van -1,6% die negatieve wisselkoerseffecten hadden op de omzet. “Onze organische groei in 2016 was een van de betere in onze industrie, maar lag wel aan de onderkant van onze verwachtingen”, geeft topman Mark Schneider toe. Maar doordat de operationele winstmarge er met 30 basispunten op vooruitging, is toch beslist het dividend voor de aandeelhouders te verhogen.

 

Schneider, die vorig jaar de Belg Paul Bulcke opvolgde als CEO bij Nestlé, rekent voor het lopende boekjaar op een “organische groei tussen 2 en 4%.” Dat is minder dan de 5 à 6% waar Bulcke telkens mee uitpakte (met dien verstande dat hij die ambitie vier jaar op een rij niet wist waar te maken).

 

“Teneinde de toekomstige winstgevendheid aan te drijven, plannen we een aanzienlijke verhoging van de herstructureringskosten in 2017”, aldus nog de nieuwe CEO. Dit jaar alleen al gaat het om zo’n 500 miljoen frank. Meer details geeft het bedrijf vooralsnog niet.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Private-equitybedrijf KKR dicht bij overname margarines Unilever

15/12/2017

Unilever en het private-equitybedrijf KKR hebben een deal bereikt voor de overname van de margarinedivisie van Unilever. KKR zou ongeveer 6,8 miljard euro neertellen en de transactie moet midden volgend jaar afgerond zijn.

Ellis Gourmet Burger zoekt partner voor internationale expansie

15/12/2017

De Belgische hamburgerketen Ellis Gourmet Burger wil na België, Nederland en Frankrijk ook andere landen veroveren en is daarom op zoek naar een investeerder om die expansie te financieren. Mogelijk komt er een nieuwe meerderheidsaandeelhouder.

Minder klanten en dus minder omzet voor H&M

15/12/2017

De Zweedse H&M Group heeft in het vierde kwartaal de omzet met 4 procent zien dalen. Die daling is te wijten aan het feit dat de winkels van het modebedrijf minder klanten over de vloer hebben gekregen.

Heineken gaat Mort Subite internationaal uitrollen

15/12/2017

Heineken gaat het Belgische biermerk Mort Subite wereldwijd aan de man proberen te brengen. Dat deed het eerder ook al met Affligem en dat werd een groot succes. Mort Subite wordt beschikbaar in alle landen waar Heineken te vinden is.

Amazon brengt zijn huismerken naar Europa

14/12/2017

Nu Amazon Prime in steeds meer Europese landen beschikbaar is, haalt Amazon ook zijn FMCG-huismerken naar boven. De voorbije weken lanceerde het online warenhuis een aantal nieuwe producten onder private label in Europa en meer is op komst. 

Analyse: Hoe Colruyt Group zich wapent voor een prijsoorlog

14/12/2017

Ondanks krimpende marges zal Colruyt niet afstappen van zijn laagsteprijsgarantie: om een eventuele prijsoorlog te financieren zoekt de retailer zijn heil in automatisering, productiviteitswinst en iets kleinere winkels.

Back to top