Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout | RetailDetail

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout
Foto: DenisMArt / Shutterstock.com

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

 

Naar nog minder suiker, vet en zout

Er is een wereldwijde trend naar gezondere voeding, ziet topman Mark Schneider: het Zwitserse voedingsbedrijf investeert daarom sterk in de ontwikkeling van gezondere producten, vorig jaar zo'n 1,45 miljard euro. Nestlé verscherpt nu ook zijn doelstellingen om suiker, vet en zout in bestaande recepten terug te dringen. Zo wil de producent nog 5% minder suiker gaan gebruiken, bovenop de vermindering van 34% die al gerealiseerd is sinds 2000.

 

Het zoutgehalte van de verschillende producten moet nog met 10% omlaag, ook al verminderde Nestlé de zoutgehaltes al met meer dan 20% sinds 2005. Sinds 2014 heeft het voedingsconcern zich ook voorgenomen de hoeveelheid verzadigde vetten in alle relevante producten – die vandaag nog niet aan de aanbevelingen van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) voldoen – met 10% terug te dringen.

 

‘Nestlé voor gezondere kinderen’

Het concern wil ook producten lanceren die een gezonder imago hebben en verder investeren in categorieën die vandaag sterker groeien, zoals koffie, dierenverzorging, flessenwater en babyvoeding. Bijzondere aandacht gaat naar eten en drinken voor kinderen, laat Schneider nog weten, met een nieuwe campagne genaamd ‘Nestlé voor gezondere kinderen’. Vorig jaar werden alvast meer dan 1.000 nieuwe producten voor kinderen gelanceerd en de campagne voorziet ook in programma’s en onlinediensten die ouders en verzorgers moet opvoeden over gezonde kindervoeding.


Dit jaar introduceerde Nestlé alvast een nieuwe Milkybar-chocoladereep met 30% minder suiker en sloot het ook een deal met Starbucks om de koffies van het merk tot in de supermarktschappen te krijgen. “Onze sterkte zit in het combineren van het gemak van verpakte waren met gezonde en goede voeding”, aldus Schneider.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.

Extra korting voor Amazon Prime-leden bij Whole Foods

17/05/2018

Amazon Prime-leden krijgen een extra korting op honderden producten bij Whole Foods, de supermarktketen die sinds juni in handen is van de Amerikaanse e-commercegigant. Achter de toenadering zit een duidelijke strategie, zeggen specialisten.

Albert Heijn experimenteert met nieuwe versconcepten

16/05/2018

In de vernieuwde Albert Heijn in Hoofddorp brengt de supermarktketen alle innovaties en proefprojecten rond vers bij elkaar: de nieuwe winkel heeft een pluktuin voor kruiden, een borreleiland en meer.