Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout | RetailDetail

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout
Foto: DenisMArt / Shutterstock.com

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

 

Naar nog minder suiker, vet en zout

Er is een wereldwijde trend naar gezondere voeding, ziet topman Mark Schneider: het Zwitserse voedingsbedrijf investeert daarom sterk in de ontwikkeling van gezondere producten, vorig jaar zo'n 1,45 miljard euro. Nestlé verscherpt nu ook zijn doelstellingen om suiker, vet en zout in bestaande recepten terug te dringen. Zo wil de producent nog 5% minder suiker gaan gebruiken, bovenop de vermindering van 34% die al gerealiseerd is sinds 2000.

 

Het zoutgehalte van de verschillende producten moet nog met 10% omlaag, ook al verminderde Nestlé de zoutgehaltes al met meer dan 20% sinds 2005. Sinds 2014 heeft het voedingsconcern zich ook voorgenomen de hoeveelheid verzadigde vetten in alle relevante producten – die vandaag nog niet aan de aanbevelingen van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) voldoen – met 10% terug te dringen.

 

‘Nestlé voor gezondere kinderen’

Het concern wil ook producten lanceren die een gezonder imago hebben en verder investeren in categorieën die vandaag sterker groeien, zoals koffie, dierenverzorging, flessenwater en babyvoeding. Bijzondere aandacht gaat naar eten en drinken voor kinderen, laat Schneider nog weten, met een nieuwe campagne genaamd ‘Nestlé voor gezondere kinderen’. Vorig jaar werden alvast meer dan 1.000 nieuwe producten voor kinderen gelanceerd en de campagne voorziet ook in programma’s en onlinediensten die ouders en verzorgers moet opvoeden over gezonde kindervoeding.


Dit jaar introduceerde Nestlé alvast een nieuwe Milkybar-chocoladereep met 30% minder suiker en sloot het ook een deal met Starbucks om de koffies van het merk tot in de supermarktschappen te krijgen. “Onze sterkte zit in het combineren van het gemak van verpakte waren met gezonde en goede voeding”, aldus Schneider.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.