Nestlé verlaagt omzetprognose na minder goed kwartaal

Nestlé verlaagt omzetprognose na minder goed kwartaal

Nestlé verlaagt omzetprognose na minder goed kwartaal

De Zwitserse voedingsreus Nestlé heeft in de eerste negen maanden van 2016 een licht hogere omzet behaald, maar verlaagt niettemin de verwachtingen voor het volledige boekjaar als gevolg van de vertragende groei.

Traagste groei in ruim 10 jaar

In de eerste drie kwartalen van 2016 steeg de omzet van Nestlé met 1% op jaarbasis naar 65,5 miljard Zwitserse frank, omgerekend zo’n 60 miljard euro. De autonome groei kwam uit op 3,3%. Negatieve wisselkoerseffecten hadden een impact van 1,7% op de verkopen, aldus Nestlé.

 

In alle geografische regio’s tekent Nestlé wel nog altijd groei op: in Noord- en Zuid-Amerika kwam de autonome omzetgroei uit op 4,8%, in Europa, het Midden-Oosten en Afrika op 2,1% en in de rest van de wereld (Azië, Oceanië en de regio sub-Sahara Afrika) op 2,5%. Dat zijn meteen de traagste groeicijfers in ruim tien jaar.

 

Naar een verklaring is het niet ver zoeken: in Europa heerst een ware prijzenslag, terwijl de klad zit in groeimarkten als China en Brazilië. “In een omgeving die te kampen heeft met deflatie en lage grondstofprijzen, blijven we de voorkeur geven aan volumegroei, wat resulteert in een interne groei die aan de bovenkant van de markt ligt in zowel opkomende als ontwikkelde markten", zegt afscheidnemend CEO Paul Bulcke in een toelichting.

 

Nestlé verlaagt ook meteen zijn verwachtingen voor het hele jaar. Het concern mikt nu op een autonome groei van 3,5% voor het hele boekjaar, daar waar het tot nog toe uitging van een groei met 4,2%.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.

Extra korting voor Amazon Prime-leden bij Whole Foods

17/05/2018

Amazon Prime-leden krijgen een extra korting op honderden producten bij Whole Foods, de supermarktketen die sinds juni in handen is van de Amerikaanse e-commercegigant. Achter de toenadering zit een duidelijke strategie, zeggen specialisten.