Nestlé verliest Franse rechtszaak rond Nespresso | RetailDetail

Nestlé verliest Franse rechtszaak rond Nespresso

Nestlé verliest Franse rechtszaak rond Nespresso

De Zwitserse voedingsreus Nestlé heeft een rechtszaak verloren rond het gebruik van de capsules voor zijn Nespresso-machines. Volgens een Franse mededingingsautoriteit misbruikte Nestlé zijn positie rond het product.

Verwittigen voor veranderingen

De klacht van Douwe Egberts en Ethical Coffee Company in Frankrijk werd door de Franse mededingingsautoriteiten aanvaard, waardoor Nestlé zijn beleid rond de verkoop en de productie van de capsules zal moeten aanpassen.

 

Zo belooft het nu om concurrenten drie maanden op voorhand te verwittigen wanneer er technische veranderingen gebeuren aan nieuwe toestellen, zodat die zich kunnen voorbereiden op de wijzigingen. De mededingingsautoriteiten gingen er immers van uit dat Nestlé de toestellen meermaals had aangepast, om zo een oneerlijke voordeel te krijgen op zijn concurrenten.

 

Ook hebben ze beloofd om imitatiecapsules niet langer als minderwaardig te bestempelen. Nestlé raadde klanten aan om geen imitatiecapsules te gebruiken, omdat die voor problemen konden zorgen bij de machines.

 

Ook in andere landen klappen

Ook in andere landen krijgt Nestlé het steeds moeilijker om zijn monopolie of tenminste zeer sterke positie te houden na klachten van concurrenten. Zo verloor het ook in Groot-Brittannië en Duitsland rechtszaken die het zelf had aangespannen rond inbreuk op de patenten van Nespresso.

 

CEO van Ethical Coffee, Jean-Paul Gaillard, zegt aan The New York Times dat hij een fabriek zes maanden moest sluiten, nadat Nestlé de machines aanpaste. "Nestlé werd bang en begon vals te spelen", zei Gaillard, die mee verantwoordelijk was voor de ontwikkelingen van de capsules toen hij nog bij Nestlé werkte.

 

Grote markt

Ook bij Douwe Egberts zijn ze tevreden met de uitspraak, al hebben ze het gevoel dat Nestlé nog steeds te veel vrijheid krijgt om met oneerlijke praktijken de vrijheid van zijn concurrenten te beknotten.

 

Volgens Euromonitor is de markt van single-dose koffie ondertussen acht miljard euro waard en Nestlé had vorig jaar bijna één derde van die markt in handen. De Franse markt zou daarbij verantwoordelijk zijn voor een kwart van de totale capsules verkocht door Nestlé.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.

Extra korting voor Amazon Prime-leden bij Whole Foods

17/05/2018

Amazon Prime-leden krijgen een extra korting op honderden producten bij Whole Foods, de supermarktketen die sinds juni in handen is van de Amerikaanse e-commercegigant. Achter de toenadering zit een duidelijke strategie, zeggen specialisten.