Nestlé verliest Franse rechtszaak rond Nespresso | RetailDetail

Nestlé verliest Franse rechtszaak rond Nespresso

Nestlé verliest Franse rechtszaak rond Nespresso

De Zwitserse voedingsreus Nestlé heeft een rechtszaak verloren rond het gebruik van de capsules voor zijn Nespresso-machines. Volgens een Franse mededingingsautoriteit misbruikte Nestlé zijn positie rond het product.

Verwittigen voor veranderingen

De klacht van Douwe Egberts en Ethical Coffee Company in Frankrijk werd door de Franse mededingingsautoriteiten aanvaard, waardoor Nestlé zijn beleid rond de verkoop en de productie van de capsules zal moeten aanpassen.

 

Zo belooft het nu om concurrenten drie maanden op voorhand te verwittigen wanneer er technische veranderingen gebeuren aan nieuwe toestellen, zodat die zich kunnen voorbereiden op de wijzigingen. De mededingingsautoriteiten gingen er immers van uit dat Nestlé de toestellen meermaals had aangepast, om zo een oneerlijke voordeel te krijgen op zijn concurrenten.

 

Ook hebben ze beloofd om imitatiecapsules niet langer als minderwaardig te bestempelen. Nestlé raadde klanten aan om geen imitatiecapsules te gebruiken, omdat die voor problemen konden zorgen bij de machines.

 

Ook in andere landen klappen

Ook in andere landen krijgt Nestlé het steeds moeilijker om zijn monopolie of tenminste zeer sterke positie te houden na klachten van concurrenten. Zo verloor het ook in Groot-Brittannië en Duitsland rechtszaken die het zelf had aangespannen rond inbreuk op de patenten van Nespresso.

 

CEO van Ethical Coffee, Jean-Paul Gaillard, zegt aan The New York Times dat hij een fabriek zes maanden moest sluiten, nadat Nestlé de machines aanpaste. "Nestlé werd bang en begon vals te spelen", zei Gaillard, die mee verantwoordelijk was voor de ontwikkelingen van de capsules toen hij nog bij Nestlé werkte.

 

Grote markt

Ook bij Douwe Egberts zijn ze tevreden met de uitspraak, al hebben ze het gevoel dat Nestlé nog steeds te veel vrijheid krijgt om met oneerlijke praktijken de vrijheid van zijn concurrenten te beknotten.

 

Volgens Euromonitor is de markt van single-dose koffie ondertussen acht miljard euro waard en Nestlé had vorig jaar bijna één derde van die markt in handen. De Franse markt zou daarbij verantwoordelijk zijn voor een kwart van de totale capsules verkocht door Nestlé.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.

Eerste gezonde eetmuur in Amsterdam

13/07/2018

Eind augustus opent in de Kinkerstraat van Amsterdam de Health Food Wall. Goed nieuws voor de liefhebbers van gezonde voeding die een salade boven een kroket verkiezen.

Starbucks wil af van plastic rietjes

12/07/2018

De Amerikaanse koffieketen Starbucks doet vanaf 2020 plastic rietjes in de ban. Een kleine stap voor de koffiefan, maar een grote stap voor het milieu: de koffiegigant gebruikt immers wereldwijd zo’n miljard rietjes per jaar.

AB InBev in tandem met Turkse Efes op Russische markt

12/07/2018

Om het tanende succes op de Russische markt te counteren, heeft AB InBev zijn actitviteiten in het land van Vladimir Poetin ondergebracht in een joint venture met het Turkse Anadolu Efes.