Nestlé verliest nieuwe veldslag in KitKat-oorlog

Nestlé verliest nieuwe veldslag in KitKat-oorlog

Nestlé verliest nieuwe veldslag in KitKat-oorlog

Al tien jaar lang probeert chocoladeproducent Nestlé, maker van de KitKat-snack, concurrenten te verbieden om soortgelijke chocoladesnacks op de markt te brengen. In een tiental landen is dat al gelukt, maar in het Verenigd Koninkrijk beten de Zwitsers weer in het zand.

Ook Britse rechter zegt “No way!”

Nestlé vindt dat de vorm van zijn KitKat-snack zo uniek is dat het een alleenrecht claimt op de productie en de verkoop ervan. De naam ‘KitKat’ en de rode verpakking zijn al langer beschermd door een ‘trademark’, maar de vorm is dat niet. En dat komt doordat in Noorwegen al sinds 1937 een soortgelijke reep op de markt is, die luistert naar de naam Kvikk Lunsj ('Snelle Lunch').

 

Gisteren werd Nestlé ook door het Britse Hof van Beroep in het ongelijk gesteld in een zaak tegen Cadbury, het Britse chocolademerk dat eigendom is van Leo-producent Mondelez. Volgens de Britse rechter is de vorm van de met chocolade bedekte wafel “niet inherent onderscheidend”. Klanten gaan bij aankoop voort op de rode verpakking en de naam, niet op de vorm van de snack.

 

Nestlé kondigde al meteen aan in te beroep zullen gaan tegen de uitspraak. De Zwitsers weten zich gesterkt door een uitspraak van het Hof van Justitie over het onderscheidend vermogen van het merk KitKat in minstens tien EU-landen, waaronder Nederland. Voor vier andere landen (België, Griekenland, Ierland en Portugal) geldt dit echter niet, zo oordeelde het Hof in december. Ook tegen die laatste uitspraak tekende Nestlé trouwens beroep aan. Het ziet er dus naar uit dat de oorlog nog wel even zal duren.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Supermarkten scoren barslecht in onderzoek Oxfam Novib

21/06/2018

De vijf grootste supermarktketens in Nederland (Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Aldi en PLUS) houden de economische uitbuiting van mensen die in ontwikkelingslanden ons voedsel produceren, in stand. Dat zegt Oxfam Novib in een vandaag verschenen rapport.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.

Jumbo richt Belgische vennootschap op

13/06/2018

De Nederlandse supermarktketen Jumbo lijkt nu echt op weg naar België: ze heeft immers recent in Antwerpen de vennootschap bvba Jumbo België opgericht.

Carrefour in zee met Google

12/06/2018

De digitale transformatie van retailgroep Carrefour komt in een versnelling door een partnerschap met Google. Franse consumenten zullen kennismaken met nieuwe retailmodellen en koopervaringen, zegt de retailer.