Nestlé wil 18 miljard euro aandelen terugkopen | RetailDetail

Nestlé wil 18 miljard euro aandelen terugkopen

Nestlé wil 18 miljard euro aandelen terugkopen
Shutterstock

Het Zwitserse Nestlé wil voor 20 miljard Zwitserse frank (18,3 miljard euro) aan eigen aandelen terugkopen. Dat doet het slechts dagen nadat een nieuwe aandeelhouder het bedrijf daartoe aanmoedigde.

Focus op groeicategorieën

Bij de aankondiging van het nieuws rond het terugkopen van de aandelen, vernoemde Nestlé de naam van de nieuwe aandeelhouder Dan Loeb niet, maar die zou twee weken geleden al hebben samengezeten met CEO Ulf Mark Schneider om de strategie van het bedrijf te bespreken. Hij heeft dus ongetwijfeld invloed gehad op de beslissing van Nestlé.

 

Nestlé maakte ook bekend dat het zijn belangrijkste investeringen voortaan zal focussen op belangrijke groeicategorieën, zoals koffie, dierenzorg, kindervoeding en gezondheidszorg.

 

Activist investor

Enkele dagen geleden nam de Amerikaanse investeerder een aandeel van 1,3% bij Nestlé, goed voor zowat drie miljard euro. Hij meldde daarbij onmiddellijk dat hij zijn aandeel zal gebruiken om veranderingen door te voeren bij de voedingsproducent, die volgens hem een te sobere cultuur heeft. Loeb staat dan ook bekend als een 'activistische' investeerder en probeerde ook al zijn ideeën door te drukken bij bedrijven als Yahoo, Sony en Sotheby’s.

 

Zo wil hij nu ook dat Nestlé zijn aandeel van 23% bij L’Oréal verkoopt, om zo eigen aandelen terug te kunnen kopen en de winstmarges op te drijven naar 18 tot 20%. Momenteel zitten die op 15%. Volgens Loeb speelt Nestlé het al te lang veilig en is dat de reden dat het bedrijf al jaren 'ondermaats' presteert.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.

Extra korting voor Amazon Prime-leden bij Whole Foods

17/05/2018

Amazon Prime-leden krijgen een extra korting op honderden producten bij Whole Foods, de supermarktketen die sinds juni in handen is van de Amerikaanse e-commercegigant. Achter de toenadering zit een duidelijke strategie, zeggen specialisten.