Nestlé wil 18 miljard euro aandelen terugkopen | RetailDetail

Nestlé wil 18 miljard euro aandelen terugkopen

Nestlé wil 18 miljard euro aandelen terugkopen
Shutterstock

Het Zwitserse Nestlé wil voor 20 miljard Zwitserse frank (18,3 miljard euro) aan eigen aandelen terugkopen. Dat doet het slechts dagen nadat een nieuwe aandeelhouder het bedrijf daartoe aanmoedigde.

Focus op groeicategorieën

Bij de aankondiging van het nieuws rond het terugkopen van de aandelen, vernoemde Nestlé de naam van de nieuwe aandeelhouder Dan Loeb niet, maar die zou twee weken geleden al hebben samengezeten met CEO Ulf Mark Schneider om de strategie van het bedrijf te bespreken. Hij heeft dus ongetwijfeld invloed gehad op de beslissing van Nestlé.

 

Nestlé maakte ook bekend dat het zijn belangrijkste investeringen voortaan zal focussen op belangrijke groeicategorieën, zoals koffie, dierenzorg, kindervoeding en gezondheidszorg.

 

Activist investor

Enkele dagen geleden nam de Amerikaanse investeerder een aandeel van 1,3% bij Nestlé, goed voor zowat drie miljard euro. Hij meldde daarbij onmiddellijk dat hij zijn aandeel zal gebruiken om veranderingen door te voeren bij de voedingsproducent, die volgens hem een te sobere cultuur heeft. Loeb staat dan ook bekend als een 'activistische' investeerder en probeerde ook al zijn ideeën door te drukken bij bedrijven als Yahoo, Sony en Sotheby’s.

 

Zo wil hij nu ook dat Nestlé zijn aandeel van 23% bij L’Oréal verkoopt, om zo eigen aandelen terug te kunnen kopen en de winstmarges op te drijven naar 18 tot 20%. Momenteel zitten die op 15%. Volgens Loeb speelt Nestlé het al te lang veilig en is dat de reden dat het bedrijf al jaren 'ondermaats' presteert.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.