Nestlé zet Amerikaanse snoepmerken in de etalage

Nestlé zet Amerikaanse snoepmerken in de etalage

Het Zwitserse voedingsconcern Nestlé bekijkt diverse strategische opties voor zijn Amerikaanse snoeptak, waaronder een verkoop. De bedoeling is dat er nog dit jaar een beslissing valt.

3% van Amerikaans verkoopcijfer

De Amerikaanse snoepactiviteiten van Nestlé overkoepelen onder meer de snoeprepen Butterfinger, Baby Ruth, Raisinets, 100 Grand en SkinnyCow en de chocoladeproducten van Crunch. Daarnaast zijn er ook nog een hele reeks regionale merken. Ze waren in 2016 goed voor een omzet van zowat 900 miljoen Zwitserse frank, omgerekend zo’n 827 miljoen euro. Dat is 3% van de totale omzet van het Zwitserse concern in de VS, die uitkwam op 26,7 miljard frank of 24,5 miljard euro.

 

Het groeimerk Toll House, vooral bekend van de koekjes, blijft buiten de eventuele transactie. Ook de niet-Amerikaanse snoepmerken worden niet geviseerd: Nestlé blijft die uitbouwen. Dat geldt met name voor de repen van KitKat. Wereldwijd waren de snoepverkopen van het Zwitserse concern in 2016 goed voor een omzet van 8,8 miljard frank of 8,1 miljard euro.

 

Nestlé benadrukt dat het zijn positie op de Amerikaanse markt wil blijven behouden. Het is er marktleider voor onder meer dierenvoeding, flessenwater, diepriesvoeding en roomijs.