Nestlé zet in op gepersonaliseerde voeding

Omdat de marges onder druk staan in de stagnerende voedingsmarkt, investeert Nestlé volop in gezonde voeding. In Japan test de voedingsmultinational zelfs de mogelijkheden van een dieetplan op basis van genetische informatie.

 

Bloedstalen en DNA

Aandeelhouders zijn al een tijdje ontevreden over de tegenvallende groeicijfers bij Nestlé en eisen dat het bedrijf de focus zou verleggen naar meer winstgevende activiteiten dan de verkoop van traditionele voeding. Gezondheid wordt een prioriteit: de voedingsgigant verkocht zijn Amerikaanse chocoladetak aan Ferrero, snoeit in het suiker- vet- en zoutgehalte van zijn productportfolio en koopt ondernemingen die actief zijn in gezonde niches, zoals dieetsupplementen, vegetarische producten of verse maaltijden.

 

In het sterk vergrijsde Japan gaat Nestlé nog enkele stappen verder: het lanceerde er de ‘Wellness Ambassador’-app, die specifieke voedingssupplementen adviseert op basis van instagramfoto’s die gebruikers maken van hun maaltijden. De app heeft al 100.000 gebruikers. Bovendien investeert Nestlé er in de ontwikkeling van thuiskits voor de afname van bloedstalen en DNA, om zo de risico’s op diabetes of een te hoog cholesterolgehalte in kaart te brengen en mensen een gepersonaliseerd dieetplan voor te stellen.

 

Gepersonaliseerde voeding is inderdaad een trend, maar voedingsexpert Patrick Mullie van de Vrije Universiteit Brussel (VUB) reageert sceptisch in De Standaard. Voorlopig is er onvoldoende wetenschappelijk bewijs voor de effectiviteit van een dieetplan op basis van bloedwaarden en DNA. Belangrijke gezondheidsproblemen zoals overconsumptie en obesitas los je hiermee niet op. Bovendien bestaat er een groot risico op privacyschending en belangenvermenging, zegt hij.