Nettorama betaalt hogere btw zelf

Nettorama betaalt hogere btw zelf

Supermarktketen Nettorama heeft besloten de aanstaande verhoging van de btw niet door te rekenen aan klanten. Het bedrijf houdt de prijzen van vooral non-foodproducten gelijk.

'Niet wachten op de concurrentie'

Nettorama is daarmee de eerste keten in Nederland die duidelijkheid geeft over wat er per 1 oktober gaat gebeuren. "Wij wachten niet af wat de concurrentie doet, maar hebben besloten de verhoging niet door te berekenen", aldus algemeen directeur Harry Sulmann. "De consument let op dit moment goed op de portemonnee."

 

Op 1 oktober wordt de btw verhoogd van 19 naar 21 procent. Ongeveer 15 procent van de supermarktomzet valt onder dit tarief. Over het grootste deel van het assortiment wordt 6 procent omzetbelasting geheven, maar dit tarief wordt niet verhoogd. Volgens brancheorganisatie CBL staat op het prijskaartje van de btw-verhoging een bedrag van honderd miljoen euro.

 

Nettorama is een van oorsprong Brabantse keten, die ook in het noorden van Nederland winkels heeft.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Nutella eet Amerikaanse chocoladetak Nestlé op

17/01/2018

Nestlé heeft in Ferrero een koper gevonden voor zijn Amerikaanse chocolade-afdeling. Voor 2,4 miljard euro wordt de producent van Nutella de derde grootste chocoladeproducent ter wereld en kan Nestlé zich in de VS op gezondere producten gaan concentreren.

Komt er een verbod op energiedranken voor minderjarigen?

16/01/2018

Nederland stelt een onderzoek in naar energiedrankjes bij jongeren, nadat de Nederlandse Vereniging voor Kindergeneeskunde een verbod vroeg op de verkoop ervan aan minderjarigen. Ook in België wijzen artsen op de schadelijke effecten van zulke dranken.

Macron wil Franse baguette werelderfgoed maken

15/01/2018

De Franse president Macron wil samen met de bond van Franse bakkers het Franse stokbrood tot Unesco-werelderfgoed laten uitroepen. Het wil zo het voorbeeld volgen van het Belgische bier en de Napolitaanse pizza.

Lactalis roept 12 miljoen verpakkingen babymelk terug

15/01/2018

In Frankrijk is een heus schandaal ontstaan rond babymelk van zuivelproducent Lactalis, die besmet is geraakt met salmonella. Daarbij heeft het bedrijf maar liefst 12 miljoen verpakkingen in 83 landen uit de winkelrekken moeten halen.

Ophef over etnisch profilerende klantenprofielen bij Albert Heijn

15/01/2018

Een blanke man met bril staat symbool voor de premiumklant bij Albert Heijn, een vrouw en kind met donkere huidskleur voor de budgetklant. Met deze klantenprofielen leerden medewerkers bij AH de klanten kennen, tot er vrijdag ophef over ontstond.

Back to top