Nettowinst Sligro Food Group daalt met bijna 10 procent | RetailDetail

Nettowinst Sligro Food Group daalt met bijna 10%

Nettowinst Sligro Food Group daalt met bijna 10%

De nettowinst van de Sligro Food Group is in 2016 met 9,1% gedaald ten opzichte van een jaar eerder, ondanks een omzet die 5,4% hoger lag. Vooral supermarktketen Emté blijft drukken op de resultaten.

Marktaandeel Emté blijft dalen

Op een omzet van 2,813 miljard euro haalde Sligro Food Group een nettowinst van 73 miljoen euro; een jaar geleden was dat nog 81 miljoen euro op een omzet van 2,67 miljard euro. “Het thema voor 2016 was ‘Bouwen aan de Toekomst’. Zoals wel vaker in bouwperiodes gaat de kost daarbij wel voor de baat uit. Over 2016 kwam de winst, zoals al eerder aangegeven, onder het recordjaar 2015 met 53 weken uit. We bleven daarmee achter bij onze eigen verwachting van begin dit jaar”, aldus directievoorzitter Koen Slippens.

 

Binnen Foodservice, met de groothandels van Sligro, wist het bedrijf het beter te doen dan de markt met een omzetstijging van 8,6%. Bij Foodretail, dat vrijwel volledig bestaat uit de supermarkten van Emté, daalde de vergelijkbare omzet met 1,4%. “In Foodretail lukte het ons niet de marktgroei bij te houden en nam ons marktaandeel af naar 2,6%. Lopende het jaar wisten we de afstand tot de marktgroei mede dankzij de ombouw van vestigingen naar de Emté 3.0 formule kleiner te maken.”

 

Sligro Food Group verwacht in 2017 wel beter te presteren dan de markt, zowel in België als in Nederland. Het wil ook starten met de bouw van een eerste vestiging van Sligro in België, die in 2018 de deuren moet openen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Nestlé is de vier vingers van KitKat kwijt

23/04/2018

De vier ‘vingers’ van de chocoladereep KitKat zijn niet typisch genoeg om Nestlé het alleenrecht ervoor toe te kennen. Het Europees Gerechtshof beslecht zo een lange juridische strijd tussen KitKat en Leo.

Picnic bouwt distributiecentrum vlakbij België

23/04/2018

Vorige week nog maakte Picnic bekend zijn service uit te breiden naar twee nieuwe Noord-Brabantse steden; vandaag kondigt de online supermarkt de bouw van een distributiecentrum in Eindhoven aan. Het magazijn moet in mei al operationeel zijn.

Colruyt zet volop in op ‘vleesloos vlees’

20/04/2018

Vleesvervangers zijn hot, en dat heeft ook Colruyt begrepen. De Belgische retailer gaat samen met het Ierse voedingsbedrijf Kerry plantaardige vleesvervangers maken, een jaar nadat het al 'soja-kippenvleesproducent' Ojah overnam.

EU stemt wet voor betere biolabels

20/04/2018

Het Europees Parlement heeft een wet aangenomen om de biosector strenger, maar eerlijker en duidelijker te reglementeren. Met onder meer een biolabel en importregels wil Europa vooral bioproductie van eigen bodem een duwtje in de rug geven.

Heineken en Bavaria zoeken geluk buiten Europa

19/04/2018

Hoewel de Europese biermarkt het lastig blijft hebben, tekenen brouwerijgroepen Heineken en Bavaria groeiende omzetcijfers op. Bavaria haalde vorig jaar een recordomzet, bij Heineken steeg het volume in het voorbije kwartaal met 4,3%.

Danone boekt sterkste vergelijkbare omzetgroei in 5 jaar

19/04/2018

De Franse voedingsreus Danone heeft er een beresterk eerste kwartaal op zitten. De omzet groeide op vergelijkbare basis met 4,9%, meteen de sterkste prestatie van de voorbije vijf jaar.