Nieuw concept: Thuisbezorging voor ouderen

Nieuw concept: Thuisbezorging voor ouderen

Nederland vergrijst en binnen de groep 65-plussers is ondervoeding nu al een groot probleem; een probleem dat de komende jaren alleen maar zal toenemen. Daarom test Wageningen UR in samenwerking met partners uit het bedrijfsleven en de zorg een nieuw zorgconcept: voeding aan huis leveren.

Voeding Slim Thuis

'Voeding Slim Thuis' heet het nieuwe zorgconcept, dat eerst zal worden getest in de gemeente Bennekom. Wageningen UR coördineert dit project om voeding en zorg bij ouderen aan huis te leveren. WUR werkt hierin samen met ICT-bedrijven, zorgverleners en voedingsmiddelenbedrijven.

 

De bedoeling is om zorg rondom de levering van voeding aan thuiswonende ouderen (maaltijden eventueel in combinatie met het bezorgen van de dagelijkse boodschappen) te koppelen aan het leveren van medische producten en het geven van medisch en voedingskundig advies op maat.

 

De partner die vanuit de voedingsmiddelensector de maaltijden en eventueel ook de boodschappen thuisbezorgt, is Distrivers. Dit is een dochterbedrijf van horecagroothandel Hanos, die in Ding Dong een specialist heeft voor maaltijdbereiding en -bezorging voor alle mensen met een zorgvraag. Niet alleen senioren dus, maar ook mensen die vanwege een aandoening of allergie speciale zorg en aangepaste voeding nodig hebben. Ding Dong, genoemd naar de deurbel die bij mensen thuis klinkt als de bezorger aanbelt, levert twee keer per week maaltijden aan huis.

 

"Daarvoor hebben we gekoppelde leverdagen, namelijk maandag-donderdag, dinsdag-vrijdag en woensdag-zaterdag", zegt Marco Borkes, verkoopleider bij Ding Dong. "Wij koken maaltijden op maat, dus helemaal gericht op de dieetwensen, die passen bij de consument met een zorgvraag. Vanuit drie distributiecentra – in Almelo, Hoogeveen en Nieuw Vennep – bedienen we de klanten. In de zuidelijke provincies hebben we nog geen DC. Maar als daar vraag ontstaat, zullen we daar ook actief worden."

 

Naast maaltijden ook de boodschappen bezorgd

Mensen die maaltijden bestellen, kunnen daarbij gelijktijdig ook levensmiddelen bestellen. "Die boodschappen leveren we meteen mee", zegt Borkes. "Daarvoor rekenen we geen servicekost, want die kosten zijn al verwerkt in de prijzen van de maaltijden. Vandaar ook dat je alleen boodschappen kunt bestellen als je ook maaltijden bestelt. Begin volgend jaar gaan we dat veranderen: dan zal het bestellen van maaltijden mogelijk worden voor iedereen en gaan we het mogelijk maken dat klanten boodschappen bij Ding Dong bestellen, zonder dat ze daarbij ook de maaltijden af moeten nemen."

 

Dit laatste maakt Ding Dong tot een nieuwe speler op de markt van het thuisbezorgen van online boodschappen. "In dat geval zullen we inderdaad een 'service fee' moeten gaan berekenen", beaamt Borkes. "Hoe we dat doen, daar zijn we nog niet over uit. Ofwel een standaardvergoeding voor het bezorgen, ofwel gratis bij een minimale ordergrootte. Of een combinatie van beide, waarbij de servicekosten in de prijzen van de artikelen zijn verwerkt. Hoe we dit berekenen staat nog niet vast, maar op de een of andere manier moet je de extra kosten voor de service wel terugverdienen."

 

Albert Heijn: maaltijden op maat

Cateraars en supermarktorganisaties zijn niet betrokken bij 'Voeding Slim Thuis', maar dat wil volgens Albert Heijn-woordvoerster Dagna Hoogkamer niet zeggen dat Albert Heijn geen oog heeft voor zorgcliënten. "Wij willen graag een winkel zijn voor iedereen en houden in ons aanbod en in onze dienstverlening zeker ook rekening met deze doelgroep", zegt Hoogkamer. "Vandaar ook dat we via AH Maaltijden op maat 60 verschillende maaltijdcomponenten aanbieden, waarmee woongroepen, zorg- en verpleeghuizen naar eigen wens maaltijden kunnen samenstellen."

 

Waar Albert Heijn zich met 'Voeding op maat' op groepen in zorginstellingen richt, bedient Ding Dong echter ook één- en tweepersoonshuishoudens die zelfstandig wonen. Het project Voeding Slim Thuis wil met name ouderen bereiken en onderzoekt ook nieuwe methoden om digitaal de voedingsinname van ouderen te monitoren.

 

In de reguliere praktijk van Ding Dong gebeurt dat al automatisch. "We hebben al intensief contact met de mensen zelf en met familieleden en betrokkenen vanuit de zorg", zegt Borkes. "Ook de bezorger speelt een heel belangrijke rol in het signaleren hoe het met mensen gaat en of ze goed eten. Ook ontvangt de bezorger de bestellingen, die de meeste klanten nu nog schriftelijk doen. Daarvoor hebben we invulformulieren, maar volgend jaar gaan we ook voor deze doelgroep en de mensen eromheen meer aandacht geven aan het bestellen via de tablet."

Tags: