'Antwerp Market' blaast Hoogstraat nieuw leven in

Nieuw concept voor foodstart-ups in hartje Antwerpen

Nieuw concept voor foodstart-ups in hartje Antwerpen
Shutterstock

In de Hoogstraat in Antwerpen vinden kleine start-ups die verse voeding verkopen binnenkort ruimte om hun concept uit te proberen. De indoormarkt opent de deuren in de voormalige De Krak en biedt plaats aan twintig pop-upzaken.

 

Zelfgemaakte voeding

Volgende week neemt de Hoogstraat definitief afscheid van koopjesmagazijn De Krak, maar lang zal het pand in de populaire winkelstraat niet leegstaan: ondernemer Michel Strybosch en een anonieme zakenpartner toveren de ruimte van veertig op acht meter binnenkort om tot een nieuwe indoormarkt, die ruimte wil bieden aan startende ondernemers die het succes van hun product willen uittesten.

 

Antwerp Market mikt vooral op verse voeding, lokaal geproduceerd door kwekers die hun producten zelf aan de man willen brengen. "Voor tien van de twintig units hebben we al een partner gevonden," vertelt Strybosch: "Zo zal er iemand zelfgemaakte confituur verkopen, maar ook fruitsla, soep en geitenkaas van eigen productie zullen er te krijgen zijn."

 

Duwtje in de rug voor starters

Ook andere concepten zijn welkom, want de ruimtes worden flexibel ingericht, op maat van pop-upzaken die er voor korte of lange termijn een thuisbasis kunnen vinden. De initiatiefnemers huren zelf het pand van De Krak, maar bieden weekcontracten via onderverhuur aan voor 450 euro per week. De twee willen start-ups ook helpen, met een financieel duwtje in de rug of de boekhouding. "En met Antwerp Market hopen we toch ook een tegenbeweging te creëren die de Hoogstraat opnieuw leven inblaast", besluit Strybosch.

 

Antwerp Market geeft op zaterdag 28 en zondag 29 april een openingsfeest met live muziek van de groep Filet d’Anvers.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Retailhub x Living Tomorrow: Nieuwe innovatieworkshops op maat

17/07/2018

Wat worden de megatrends van morgen en hoe ziet je strategie er best uit? Neem een frisse innovatiestart met de workshops van retailhub en Living Tomorrow: een gezonde mix van plezier, ontspanning en topeducatie op maat van je bedrijf.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.