'Antwerp Market' blaast Hoogstraat nieuw leven in

Nieuw concept voor foodstart-ups in hartje Antwerpen

Nieuw concept voor foodstart-ups in hartje Antwerpen
Shutterstock

In de Hoogstraat in Antwerpen vinden kleine start-ups die verse voeding verkopen binnenkort ruimte om hun concept uit te proberen. De indoormarkt opent de deuren in de voormalige De Krak en biedt plaats aan twintig pop-upzaken.

 

Zelfgemaakte voeding

Volgende week neemt de Hoogstraat definitief afscheid van koopjesmagazijn De Krak, maar lang zal het pand in de populaire winkelstraat niet leegstaan: ondernemer Michel Strybosch en een anonieme zakenpartner toveren de ruimte van veertig op acht meter binnenkort om tot een nieuwe indoormarkt, die ruimte wil bieden aan startende ondernemers die het succes van hun product willen uittesten.

 

Antwerp Market mikt vooral op verse voeding, lokaal geproduceerd door kwekers die hun producten zelf aan de man willen brengen. "Voor tien van de twintig units hebben we al een partner gevonden," vertelt Strybosch: "Zo zal er iemand zelfgemaakte confituur verkopen, maar ook fruitsla, soep en geitenkaas van eigen productie zullen er te krijgen zijn."

 

Duwtje in de rug voor starters

Ook andere concepten zijn welkom, want de ruimtes worden flexibel ingericht, op maat van pop-upzaken die er voor korte of lange termijn een thuisbasis kunnen vinden. De initiatiefnemers huren zelf het pand van De Krak, maar bieden weekcontracten via onderverhuur aan voor 450 euro per week. De twee willen start-ups ook helpen, met een financieel duwtje in de rug of de boekhouding. "En met Antwerp Market hopen we toch ook een tegenbeweging te creëren die de Hoogstraat opnieuw leven inblaast", besluit Strybosch.

 

Antwerp Market geeft op zaterdag 28 en zondag 29 april een openingsfeest met live muziek van de groep Filet d’Anvers.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.