Nieuw etiket Albert Heijn toont toegevoegde suikers | RetailDetail

Nieuw etiket Albert Heijn toont toegevoegde suikers

Nieuw etiket Albert Heijn toont toegevoegde suikers
Foto Albert Heijn

Albert Heijn wil transparanter communiceren over de voedingswaarde van zijn huismerken: een nieuw etiket biedt meer informatie. Bovendien start de retailer een suikercampagne en haalt een miljard suikerklontjes uit zijn producten.  

 

Suikercampagne

Consumenten willen minder suiker eten en vragen ook meer inzicht in de samenstelling van de producten. Op basis van klantonderzoek ontwikkelde Albert Heijn een nieuw etiket voor de eigen merkproducten dat meer transparantie biedt over het product. Zo wordt naast het totaal aantal gram suiker en zout ook het aantal gram toegevoegde suiker en toegevoegd zout per 100 gram vermeld en geeft het etiket aan hoeveel van de dagelijkse behoefte aan bijvoorbeeld suiker, zout en vet een portie van het product bevat. Verder worden E-nummers niet alleen als nummers vermeld, maar ook uitgeschreven, omdat blijkt dat consumenten het vaak niet duidelijk vinden waar deze nummers voor staan. Vandaag liggen de eerste producten met de nieuwe etiketten in de winkel.

 

Albert Heijn heeft de afgelopen jaren geleidelijk suiker uit producten gehaald en tegelijkertijd getest of klanten de producten nog lekker vonden. Dit jaar werden onder andere de frisdranken en de pastasauzen aangepakt. De teller staat op ruim 300 miljoen klontjes en de ambitie is één miljard minder suikerklontjes eind 2020. De ontbijtgranen van het huismerk zijn zopas in suiker verlaagd en vijf nieuwe geroosterde muesli's met minder suiker verschijnen in het schap.

 

Vandaag start de suikercampagne waarin Albert Heijn via verschillende kanalen vertelt over de initiatieven op het gebied van suikerreductie en vragen van klanten over suiker beantwoordt. Het is voor het eerst dat de supermarkt een maatschappelijk thema op deze manier onder de aandacht brengt. Later dit jaar volgen andere onderwerpen zoals verpakkingen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Supermarkten scoren barslecht in onderzoek Oxfam Novib

21/06/2018

De vijf grootste supermarktketens in Nederland (Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Aldi en PLUS) houden de economische uitbuiting van mensen die in ontwikkelingslanden ons voedsel produceren, in stand. Dat zegt Oxfam Novib in een vandaag verschenen rapport.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.

Jumbo richt Belgische vennootschap op

13/06/2018

De Nederlandse supermarktketen Jumbo lijkt nu echt op weg naar België: ze heeft immers recent in Antwerpen de vennootschap bvba Jumbo België opgericht.

Carrefour in zee met Google

12/06/2018

De digitale transformatie van retailgroep Carrefour komt in een versnelling door een partnerschap met Google. Franse consumenten zullen kennismaken met nieuwe retailmodellen en koopervaringen, zegt de retailer.