Nieuw schandaal met vleesbedrijf uit Groep Verbist

Nieuw schandaal met vleesbedrijf uit Groep Verbist

Nieuw schandaal met vleesbedrijf uit Groep Verbist
Shutterstock

Federaal minister van Landbouw Denis Ducarme (MR) en het Federaal Voedselagentschap (FAVV) trekken de erkenning in van het Luxemburgse vleesbedrijf Veviba, deel van de Groep Verbiest. Dat leverde onder meer aan Colruyt en Delhaize.

 

Groep eerder al in opspraak

Na een huiszoeking bij Veviba in Bastogne vorige week bleek dat meer dan de helft van de gecontroleerde producten niet in orde waren met de regels rond voedselveiligheid. Zo zou de vermelde invriesdatum van het vlees vervalst zijn. Meteen is besloten de erkenning van het bedrijf in te trekken.

 

Veviba maakt deel uit van de Groep Verbist. Die kwam vorig jaar al in opspraak met het slachthuis in Izegem, toen beelden van dierenrechtenorganisatie Animal Rights aan het licht brachten dat koeien daar zwaar werden mishandeld. Minister Ducarme zegt dat hij aan het FAVV gevraagd heeft om de controles bij de bedrijven van de groep op te drijven.

 

Het kabinet heeft intussen ook contact opgenomen met de distributiesector om te zien of er eventueel maatregelen genomen moeten worden. Veviba, gespecialiseerd in rundvlees, leverde onder meer aan Colruyt en Delhaize. Beide ketens zegden vorig jaar hun samenwerking op met het slachthuis Verbist in Izegem, maar bleven wel vlees kopen bij andere slachthuizen van de groep.

 

Delhaize en Colruyt halen vlees uit de rekken

Het Voedselagentschap is momenteel volop bezig met het traceren van de afnemers van het rundvlees van Veviba. “Het al dan niet terugroepen van producten hangt af van de resultaten van het onderzoek”, zegt een woordvoerder van het FAVV, “maar we houden er rekening mee dat niet-conform rundvlees op de markt is gekomen.”

 

Delhaize en Colruyt wachten de resultaten van die tracering alvast niet af. Delhaize haalde deze voormiddag al een 300-tal productsoorten uit de rekken. “We hebben dit zelf beslist. We wachten nog af welke maatregelen het FAVV verder neemt”; klinkt het. Ook Colruyt Group heeft die stap gezet, al benadrukt de groep op de website van De Tijd: “Negentig procent van ons vlees wordt aangeleverd in karkassen en wordt binnen onze muren versneden en verwerkt door onze eigen beenhouwers. Dat vlees is dus niet betrokken en daar kunnen we de traceerbaarheid van garanderen.”

 

In de wetenschap dat Veviba niet alleen de binnenlandse markt bedient maar ook exporteert, worden ook de voedselveiligheidsautoriteiten van andere landen ingelicht.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Franprix levert de boodschappen tot in de koelkast

25/05/2018

De Franse supermarktketen Franprix test de thuislevering van boodschappen wanneer niemand thuis is: de bezorger komt zelf binnen in huis. In de toekomst wil het de boodschappen zelfs voor klanten in de koelkast opruimen.

Waarom grote FMCG-fabrikanten meer geld vrijmaken voor innovatie

25/05/2018

Zowel Nestlé als Kraft Heinz maakten zopas nieuwe investeringen bekend in onderzoek en ontwikkeling. De grote merkfabrikanten voelen de hete adem van innovatieve startups in de nek en willen sneller schakelen.

Multinationals gezakt voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.