Nieuwe campagnes voor plantaardig en tegen cartoonfiguurtjes

Langs alle kanten worden consumenten aangespoord gezonder te eten. Zo is in Nederland een nieuwe campagne gestart om meer plantaardig te eten, met steun van Albert Heijn, Unilever en Jumbo, en roepen Britten op om cartoonfiguurtjes op verpakkingen te verbieden.

 

Zo kan het ook in Nederland

In Nederland is een nieuwe campagne, onder de naam 'Zo kan het ook', gelanceerd om mensen meer plantaardig te laten eten. Het initiatief van de Green Protein Alliance, van hetzelfde foodcommunicatiebureau als de Nationale Week Zonder Vlees, krijgt steun van enkele grote namen. De meerjarige campagne wil plantaardige alternatieven voor dierlijke proteïnen naar voren schuiven en doet dat met duidelijke, kleurrijke beelden: frikandel is goed te vervangen door kidney-bonen, haring wordt zeewier en melk vervang je door amandelen. Op de website of sociale media staan nog meer tips en recepten over hoe ze plantaardig kunnen eten.

 

Ook de meewerkende bedrijven doen hun duit in het zakje door de campagne te weerspiegelen in hun promoties, communicatiemiddelen en zelfs het eigen aanbod. Volgens de campagne put de gemiddelde Nederlander vandaag immers 39% van zijn eiwitinname uit plantaardige producten en wel 61% uit dierlijke. Dat moet tegen 2025 minstens naar 50/50 worden herleid als we een duurzame toekomst voor zowel mens als klimaat willen, vinden de initiatiefnemers.

 

Geen kinderreclame, ook geen cartoonverpakkingen

In het Verenigd Koninkrijk vragen verschillende gezondheidscomités dan weer om alle cartoon- en kinderfiguurtjes van de verpakkingen van ongezonde producten te halen. Uit een onderzoek blijkt immers dat 51% van de voedingswaren, zoals ontbijtgranen en koekjes, met tekenfilmfiguren op de verpakking onnodig veel vetten, suikers of zout bevatten. 

 

De helft van die producten zijn zelfs zo ongezond dat er volgens de Britse wetgeving geen reclame voor mag worden gemaakt tijdens kinderprogramma’s op TV of in de Londense metro, waar al wel strenge regels rond voedselreclame gelden. De actievoerders willen dat ook productverpakkingen strenger worden aangepakt. Zo vragen ze dat de regel tegen kinderreclame voor kinderen onder de 16 ook op verpakkingen worden toegepast en dat producenten verplicht een kleurcode (de nutri-score) op hun labels zetten. 

 

In achttien gevallen werden cartoonfiguurtjes weliswaar positief ingezet om kinderen aan te zetten gezondere producten te eten, zoals fruit en water. Vooral de Britse tak van Lidl blinkt daar volgens het onderzoek in uit. Een alternatieve oplossing die sectorexperten en voedingsspecialisten voorstellen, is dus om de figuurtjes wel nog toe te laten, maar alleen voor gezonde producten en kinderen zo bewust te stimuleren.