Nieuwe CEO Carrefour wil Hypermarkten op zondag open | RetailDetail

Nieuwe CEO Carrefour wil Hypermarkten op zondag open

Nieuwe CEO Carrefour wil Hypermarkten op zondag open
Shutterstock

Volgens een van de Fransen vakbonden heeft Alexandre Bombard, de nieuwe CEO van Carrefour, het plan opgevat om de Hypermarkten ook op zondag te openen. Een deel van hen zou mogelijk wel de deuren moeten sluiten.

Zondagwerk

Bombard wil voor het einde van dit jaar een groot transformatieplan voor Carrefour lanceren en had in dat opzicht een ontmoeting met de Franse vakbonden. Frankrijk is nog altijd goed voor 47% van de omzet van het bedrijf, maar de Hypermarkten verliezen er wel steeds meer marktaandeel.

 

“Het doel van de vergadering was om elkaar te leren kennen. Alexandre Bombard heeft zijn plannen niet vrijgegeven, maar zei wel dat Carrefour niet nog meer marktaandeel kon verliezen in Frankrijk”, zegt vakbondsafgevaardigde Michel Enguelz aan Reuters. Volgens hem gaf Bombard daarbij wel aan dat hij hoopt dat de vakbonden openstaan voor zondagwerk en dat daar over kan gesproken worden tijdens de eerste onderhandelingen, die op 25 september van start gaan.

 

Sluitingen

Daarnaast denkt Bombard ook aan de sluiting van een aantal Hypermarkten die onder de maat presteren. In andere gevallen is het mogelijk dat het grootste format van Carrefour in de toekomst ook door franchisenemers kan worden uitgebaat.

 

Een andere belangrijke pijler binnen het transformatieplan is de uitbouw van de online activiteiten van de groep. Daarvoor zou Carrefour Marie Cheval aantrekken als het nieuwe hoofd van die online tak: een nieuwe functie binnen het bedrijf, die aantoont dat Carrefour meer aandacht wil besteden aan zijn online activiteiten. Cheval nam deze week nog ontslag als CEO van de Franse online bank Boursorama om een nieuwe uitdaging aan te gaan. Die zou ze nu dus gevonden hebben bij Carrefour.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Multinationals gebuisd voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.