Nieuwe foodconcepten veroveren plaats in de markt

Nieuwe foodconcepten veroveren plaats in de markt

Nieuwe foodconcepten veroveren plaats in de markt
FSIN Food 500 2016

Nieuwe foodconcepten als webshops, afhaallocaties en bestel- en bezorgdiensten veroveren steeds nadrukkelijker een eigen plaats in de markt. Dit concludeert het Food Service Instituut Nederland in haar FSIN Food 500.

Ranglijst met nieuwe namen  

In die jaarlijkse ranglijst naar omzet in foodverkopen van het Food Service Instituut Nederland staan nieuwe concepten als AH.nl (27ste plaats), Thuisbezorgd.nl (28), online wijnclubs en webwinkels in niches zoals Gefelicitaart.nl. De nieuwe webshops, afhaallocaties en bestel- en bezorgdiensten kunnen volop profiteren van de oplevende economische groei.

 

Ook neemt het aantal supermarktformules voor specifieke doelgroepen toe, zoals Ekoplaza (42), Marqt (66), Tanger Markt (91), Natuurwinkel (128) en Estafette (168). Op de ranglijst, die ditmaal voor de derde maal verschijnt, komen verder recente blurringconcepten voor, zoals Jumbo Foodmarkt (67), een formule met een mix van foodretail en foodservice, en Markthal Rotterdam (72).

 

Grootste foodverkopers groeien

De 500 grootste foodverkopers in Nederland groeien ook verder in omzet, zo blijkt uit de Top 500. Consumenten gaven 57,4 miljard euro uit aan eten en drinken: hiervan kochten zij 80% bij bedrijven in de FSIN Food 500-lijst. In de lijst van 2015 waren de 500 bedrijven en merken immers goed voor 42,5 miljard euro omzet.

 

Een huishouden in Nederland gaf vorig jaar gemiddeld 7.455 euro uit aan eten en drinken. Van dit bedrag werd 5.948 euro uitgegeven bij de 500 namen in de FSIN Food 500. De overige 1.507 euro besteedde de consument bij foodformules die niet op de lijst voorkomen.

 

Supermarkten in het voordeel

De supermarkten waren tijdens de afgelopen economische crisis in het voordeel ten opzichte van het horeca- en fastfoodkanaal: daar hadden formules immers te maken met teruglopende consumentenbestedingen.

 

Ook dit jaar staan supermarktketens op de hoogste plaatsen in de FSIN Food 500. Albert Heijn (omzet 10,4 miljard euro) bezet de eerste plaats, gevolgd door Jumbo Supermarkten (6 miljard), Lidl Nederland (2,9 miljard), Aldi Nederland (2,3 miljard) en Plus (2,0 miljard euro).

 

Dit is de Top 25 van de FSIN Food 500 2016

1.    AH Supermarkten, 10,4 miljard euro
2.    Jumbo Supermarkten, 6,0 miljard euro
3.    Lidl Nederland, 2,9 miljard euro
4.    Aldi Nederland, 2,3 miljard euro
5.    Plus, 2,0 miljard euro
6.    Dirk, 1,2 miljard euro
7.    Albert Heijn XL, 1,1 miljard euro
8.    Coop, 975 miljoen euro
9.    EMTÉ, 955 miljoen euro
10.    Hoogvliet, 717 miljoen euro
11.    Deen, 686 miljoen euro
12.    McDonald’s, 674 miljoen euro
13.    DekaMarkt, 665 miljoen euro
14.    Vomar Voordeelmarkt, 482 miljoen euro
15.    HEMA, 478 miljoen euro
16.    Shell Tankstations, 370 miljoen euro
17.    Nettorama, 370 miljoen euro
18.    Gall & Gall, 361 miljoen euro
19.    Jan Linders, 347 miljoen euro
20.    Keurslagers, 333 miljoen euro
21.    Spar, 331 miljoen euro
22.    Poiesz, 309 miljoen euro
23.    NS Stations Retail vh Servex, 305 miljoen euro
24.    Van der Valk, 287 miljoen euro
25.    Boni Supermarkt, 264 miljoen euro

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.