Nieuwe Hollandse kip vanaf nu bij Albert Heijn | RetailDetail

Nieuwe Hollandse kip vanaf nu bij Albert Heijn

Nieuwe Hollandse kip vanaf nu bij Albert Heijn

Albert Heijn gaat vanaf vandaag stapsgewijs alle verse kipproducten vervangen door nieuwe Hollandse kip. Die kip zou worden gekweekt met iets meer respect voor het welzijn van het dier.

Alle stappen in één keer

In februari tekenden de pluimveesector en de supermarkten, waaronder Albert Heijn, een akkoord rond kippenwelzijn. Daarin werden verschillende criteria vastgesteld om de kwaliteit van de Nederlandse kip naar een hoger niveau te brengen. Tegen 2020 moeten de supermarkten de verschillende stappen van het akkoord doorvoeren, maar Albert Heijn heeft nu besloten om alle stappen in één keer te zetten.

 

De Hollandse kip is een ras dat langzamer groeit, langer leeft en meer leefruimte krijgt. "Ik ben bijzonder verheugd over het feit dat Albert Heijn alle dierenwelzijnsstappen uit het akkoord in één keer heeft gezet. Dit levert flinke verbeteringen in het leven van een groot aantal kippen in Nederland op", zegt Frank Dales van de Dierenbescherming. Toch "verdient ook deze kip nog geen ster van het Beter Leven kenmerk van de Dierenbescherming".

 

De eerste producten die met de nieuwe kip worden gemaakt zijn kipfilet, kipfiletblokjes en diverse botproducten. Tegen het einde van volgend jaar wil Albert Heijn alle kipproducten vervangen door de nieuwe Hollandse kip. Die producten zijn te herkennen aan een speciaal label.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.

Eerste gezonde eetmuur in Amsterdam

13/07/2018

Eind augustus opent in de Kinkerstraat van Amsterdam de Health Food Wall. Goed nieuws voor de liefhebbers van gezonde voeding die een salade boven een kroket verkiezen.

Starbucks wil af van plastic rietjes

12/07/2018

De Amerikaanse koffieketen Starbucks doet vanaf 2020 plastic rietjes in de ban. Een kleine stap voor de koffiefan, maar een grote stap voor het milieu: de koffiegigant gebruikt immers wereldwijd zo’n miljard rietjes per jaar.

AB InBev in tandem met Turkse Efes op Russische markt

12/07/2018

Om het tanende succes op de Russische markt te counteren, heeft AB InBev zijn actitviteiten in het land van Vladimir Poetin ondergebracht in een joint venture met het Turkse Anadolu Efes.