Nieuwe Schijf van Vijf legt nadruk op onbewerkt, groenten en volkoren

Nieuwe Schijf van Vijf legt nadruk op onbewerkt, groenten en volkoren

In de nieuwste update van de Schijf van Vijf ligt de nadruk op onbewerkte producten, groenten, fruit en volkoren producten. Het voorlichtingsmodel in de vorm van een schijf met vijf vakken kreeg tevens een nieuw beeldmerk.

Meer groenten

De aanbeveling voor groenten in de Schijf van Vijf, die gezonde voeding moet aanprijzen, ging omhoog van 200 naar 250 gram naar dag. Nieuw zijn adviezen voor wekelijks een portie peulvruchten en dagelijks een handje noten.

 

Vlees mag wat minder en kan worden vervangen door peulvruchten, noten, ei of tofu. Bewerkt vlees staat niet langer in de Schijf van Vijf. Het advies voor het eten van vis is veranderd van twee keer per week vis, waarvan een keer vette vis, naar éénmaal per week. Ook zuivel en zachte en vloeibare smeer- en bereidingsvetten voor de onverzadigde vetten staan vermeld in de Schijf van Vijf.

 

Kraanwater, thee en koffie worden aangegeven als de beste vochtleveranciers. Vruchtensap wordt niet langer aanbevolen: eerder werd een glas vruchtensap nog aangeraden om de fruitconsumptie te verhogen, maar in de nieuwe Schijf van Vijf wordt het eten van fruit gezonder gevonden dan het drinken van sap.

 

Wie eet volgens de Schijf van Vijf krijgt alles binnen voor een goede gezondheid. Het model is de optimale combinatie van producten die de Gezondheidsraad aanraadt om chronische ziekten te voorkomen en producten die zorgen voor genoeg energie en alle voedingsstoffen om het lichaam fit te houden.

 

Eigen gezonde keuzes maken

Gezond eten volgens de Schijf van Vijf betekent dat de consument iedere dag uit elk vak de juiste hoeveelheden kan kiezen en daarmee kan variëren, maar de consument bepaalt zelf welke stappen hij maakt richting Schijf van Vijf. De nadruk in de advisering ligt op veranderingen, waarbij elke stap in de goede richting telt. Het Voedingcentrum brengt hier Mijn Eet-update, een nieuwe tool met persoonlijke suggesties die herinnert deelnemers aan hun voornemen. Ook het online eetdagboek Mijn Eetmeter is een persoonlijke tool.

 

In de Schijf van Vijf zijn de Richtlijnen Goede Voeding 2015 van de Gezondheidsraad opgenomen, samen met bestaande normen voor voedingsstoffen. Er is in Nederland geen ander voorlichtingsmodel zo uitvoerig wetenschappelijk onderbouwd. De naam Schijf van Vijf was vorig jaar bekend bij 92 procent van de Nederlanders.