Colruyt lanceert app waarmee klant kan winkelen voor een ander | RetailDetail

Nieuwe trend: laat klanten winkelen voor elkaar

Nieuwe trend: laat klanten winkelen voor elkaar
Shutterstock

Colruyt heeft de app Apporto gelanceerd, waarmee klanten die minder mobiel zijn in contact kunnen komen met andere mensen die hun boodschappen willen doen. De app is volledig gratis en dient vooral een sociale functie.

Klanten regelen alles

“Het platform brengt de bestaande 4 miljoen klanten van Colruyt Group samen in een sociaal netwerk waar je digitale boodschappenlijstjes kan delen met elkaar”, zegt Frans Colruyt aan GVA. Klanten kunnen via de app hun boodschappenlijstje delen met mensen die zich op de app hebben aangemeld als persoonlijke shoppers. Daarbij bepalen beide partijen volledig zelf waar en wanneer ze willen leveren of ontvangen, en hoeveel de vergoeding bedraagt. “De klanten regelen alles. Wij faciliteren de dienst. Het is niet de bedoeling dat onze medewerkers de producten gaan klaarzetten.”

 

Colruyt ziet een aantal voordelen aan de app: om te beginnen heeft die vooral een sociale functie, maar het is ook een hulp voor mensen die gewoon geen zin hebben om naar de winkel te gaan. “Voor tweeverdieners met een druk huishouden of minder mobiele mensen wordt winkelen een opgave.” Om mensen zonder smartphone niet uit te sluiten, denkt Colruyt ook aan een hulplijn met een gelijkaardige invulling.

 

Shoppen voor André

Colruyt is trouwens niet de enige die de sociale functie van de supermarkt wil inschakelen: supermarkt Select uit Lauwe heeft immers een gelijkaardige service. Met ‘Shoppen voor André’ roept die klanten immers op om boodschappen te doen voor minder mobiele mensen.

 

“Aan de ene kant heb je de mensen die niet zo goed ter been zijn of die geen tijd hebben om naar de winkel te komen. Aan de andere kant zoeken wij onder onze klanten mensen die de boodschappen willen rondbrengen. We zoeken een match en krijgen zo de boodschappen bij de klanten. De rest regelen ze in principe zelf", legt Céline Huysentruyt van Select uit aan De Standaard. 

 

In tegenstelling tot bij Colruyt krijgen de vrijwilligers in Lauwe wel een vaste vergoeding van 1 euro per levering.

 

“Webshop niet haalbaar”

De supermarkt vindt de sociale functie van de service bijzonder belangrijk, maar ziet het ook als de ideale manier om op te tornen tegen de webshops van de grote ketens. “We moeten mee met het online gebeuren maar een webshop is voor ons financieel niet haalbaar. Daar wilden we een mouw aanpassen.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.