Nieuwe verpakkingsvrije winkel ‘Zonder Meer’ opent snel in Kortrijk | RetailDetail

Nieuwe verpakkingsvrije winkel ‘Zonder Meer’ in Kortrijk

Nieuwe verpakkingsvrije winkel ‘Zonder Meer’ in Kortrijk
Facebook

Op 31 augustus opent in Kortrijk ‘Zonder Meer’, een nieuwe winkel waar verpakkingen volledig verbannen worden. Klanten moeten er zelf potjes, doosjes of zakjes meebrengen om die dan te vullen in de winkel.

Voedselverspilling

“Het is onvoorstelbaar hoeveel verpakkingen er in de vuilnisbak terechtkomen. Vooral plastic is een probleem. In Zonder Meer kies je zelf in welke hoeveelheid je koopt, wat bijvoorbeeld ideaal is voor alleenstaanden of grote gezinnen. En zo gaan we tegelijk ook voedselverspilling tegen”, zegt zaakvoerder Johan Moreels.

 

Bij Zonder Meer wordt er ook voornamelijk voor biologische producten gekozen. Klanten kunnen bij elk artikel dan ook voldoende informatie vinden, zodat ze perfect weten wat ze kopen. Op vlak van prijzen mikt Moreels op prijzen die net onder of gelijk lopen met die van biosupermarktketen Bio-Planet.

 

Sociaal aspect

In de winkel is een ruim aanbod granen, noten, pasta, thee, kruiden en meer te vinden. Ook onderhouds- en verzorgingsproducten zoals shampoo of zeep kunnen zonder problemen via eigen flacons aangevuld worden. Sappen, bieren en wijnen worden dan weer verkocht in retourflessen en ook bij de koelkast met verse producten krijgen de klanten de volledige vrijheid over de hoeveelheid die ze aankopen.

 

“Mijn winkel heeft ook een sociaal aspect, want sommige producten zijn in beschutte werkplaatsen gemaakt. Zo komen de kruiden uit De Kruiderie in Beernem. De aankoop kost me meer dan bij een gewone leverancier, maar ik hecht belang aan dat sociaal aspect”, voegt Moreels toe.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.