Nieuwe verpakkingsvrije winkel ‘Zonder Meer’ opent snel in Kortrijk | RetailDetail

Nieuwe verpakkingsvrije winkel ‘Zonder Meer’ in Kortrijk

Nieuwe verpakkingsvrije winkel ‘Zonder Meer’ in Kortrijk
Facebook

Op 31 augustus opent in Kortrijk ‘Zonder Meer’, een nieuwe winkel waar verpakkingen volledig verbannen worden. Klanten moeten er zelf potjes, doosjes of zakjes meebrengen om die dan te vullen in de winkel.

Voedselverspilling

“Het is onvoorstelbaar hoeveel verpakkingen er in de vuilnisbak terechtkomen. Vooral plastic is een probleem. In Zonder Meer kies je zelf in welke hoeveelheid je koopt, wat bijvoorbeeld ideaal is voor alleenstaanden of grote gezinnen. En zo gaan we tegelijk ook voedselverspilling tegen”, zegt zaakvoerder Johan Moreels.

 

Bij Zonder Meer wordt er ook voornamelijk voor biologische producten gekozen. Klanten kunnen bij elk artikel dan ook voldoende informatie vinden, zodat ze perfect weten wat ze kopen. Op vlak van prijzen mikt Moreels op prijzen die net onder of gelijk lopen met die van biosupermarktketen Bio-Planet.

 

Sociaal aspect

In de winkel is een ruim aanbod granen, noten, pasta, thee, kruiden en meer te vinden. Ook onderhouds- en verzorgingsproducten zoals shampoo of zeep kunnen zonder problemen via eigen flacons aangevuld worden. Sappen, bieren en wijnen worden dan weer verkocht in retourflessen en ook bij de koelkast met verse producten krijgen de klanten de volledige vrijheid over de hoeveelheid die ze aankopen.

 

“Mijn winkel heeft ook een sociaal aspect, want sommige producten zijn in beschutte werkplaatsen gemaakt. Zo komen de kruiden uit De Kruiderie in Beernem. De aankoop kost me meer dan bij een gewone leverancier, maar ik hecht belang aan dat sociaal aspect”, voegt Moreels toe.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.