Nieuwe websupermarkt Picnic wil prijs distributie drukken | RetailDetail

Nieuwe websupermarkt Picnic wil prijs distributie drukken

Nieuwe websupermarkt Picnic wil prijs distributie drukken

In september start in Amersfoort Picnic, een nieuwe websupermarkt die tegen een compleet pakket boodschappen gratis thuisbezorgt. De lancering volgt op de testfase die momenteel loopt.

Gratis en op afspraak bezorgen

Picnic zegt een bezorging zonder onnodige tussenschakels te hebben ontwikkeld: de formule werkte drie jaar lang aan een nieuwe distributiemethode waarmee de boodschappen in een wijk worden rondgebracht. De klant kiest zelf welke rit het beste uitkomt en weet tot op een half uur precies hoe laat zijn bestelling wordt bezorgd. Omdat de distributiekosten op deze manier laag zijn, kunnen ook de prijzen voor de boodschappen laag gehouden worden.

 

De klant bestelt de boodschappen met een app, waarmee hij door de afdelingen 'swipet'. De betaling vindt in de app plaats, zodat bij het afleveren van de boodschappen geen bankkaart nodig is. De nieuwe online formule levert alle boodschappen, van dagvers als brood, groente en vlees, tot A-merken en huismerk. Inkoopppartner is supermarktbedrijf Boni.

 

Picnic neemt met gratis bezorgen op een afgesproken tijd een belangrijk nadeel weg van online boodschappen doen. Tot nu toe slaat online boodschappen doen ook in Nederland slechts beperkt aan, omdat er voor afhalen of bezorgen tot €12,95 extra moet worden betaald. Veel consumenten vinden het bovendien lastig dat ze lang thuis moeten zijn om te wachten op de bezorging.

 

Picnic is een initiatief van internetondernemers Joris Beckers en Frederik Nieuwenhuys. Zij waren de eigenaren van Fredhopper, een ontwikkelaar van personalisatiesoftware voor webwinkels. Ook Bas Verheijen, voormalig marketing-directeur van Albert Heijn en C1000, en Michiel Muller, die eerder aan de wieg stond van de onbemande tankstations Tango en ANWB-concurrent Route Mobiel, zijn bij het project betrokken.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.

Extra korting voor Amazon Prime-leden bij Whole Foods

17/05/2018

Amazon Prime-leden krijgen een extra korting op honderden producten bij Whole Foods, de supermarktketen die sinds juni in handen is van de Amerikaanse e-commercegigant. Achter de toenadering zit een duidelijke strategie, zeggen specialisten.