Nieuwe websupermarkt Picnic wil prijs distributie drukken

Nieuwe websupermarkt Picnic wil prijs distributie drukken

In september start in Amersfoort Picnic, een nieuwe websupermarkt die tegen een compleet pakket boodschappen gratis thuisbezorgt. De lancering volgt op de testfase die momenteel loopt.

Gratis en op afspraak bezorgen

Picnic zegt een bezorging zonder onnodige tussenschakels te hebben ontwikkeld: de formule werkte drie jaar lang aan een nieuwe distributiemethode waarmee de boodschappen in een wijk worden rondgebracht. De klant kiest zelf welke rit het beste uitkomt en weet tot op een half uur precies hoe laat zijn bestelling wordt bezorgd. Omdat de distributiekosten op deze manier laag zijn, kunnen ook de prijzen voor de boodschappen laag gehouden worden.

 

De klant bestelt de boodschappen met een app, waarmee hij door de afdelingen 'swipet'. De betaling vindt in de app plaats, zodat bij het afleveren van de boodschappen geen bankkaart nodig is. De nieuwe online formule levert alle boodschappen, van dagvers als brood, groente en vlees, tot A-merken en huismerk. Inkoopppartner is supermarktbedrijf Boni.

 

Picnic neemt met gratis bezorgen op een afgesproken tijd een belangrijk nadeel weg van online boodschappen doen. Tot nu toe slaat online boodschappen doen ook in Nederland slechts beperkt aan, omdat er voor afhalen of bezorgen tot €12,95 extra moet worden betaald. Veel consumenten vinden het bovendien lastig dat ze lang thuis moeten zijn om te wachten op de bezorging.

 

Picnic is een initiatief van internetondernemers Joris Beckers en Frederik Nieuwenhuys. Zij waren de eigenaren van Fredhopper, een ontwikkelaar van personalisatiesoftware voor webwinkels. Ook Bas Verheijen, voormalig marketing-directeur van Albert Heijn en C1000, en Michiel Muller, die eerder aan de wieg stond van de onbemande tankstations Tango en ANWB-concurrent Route Mobiel, zijn bij het project betrokken.

Tags: