NMa keurt overname C1000 goed

NMa keurt overname C1000 goed
De Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) keurt de overname van supermarktketen C1000 door branchegenoot Jumbo goed. Voorwaarde is wel dat er achttien winkels worden afgestoten in gebieden waar de nieuwe combinatie te dominant zou worden.

Lijst van winkels al bekend

Het pakket winkels dat op de markt komt vanwege het besluit van de NMa bevindt zich in Baarle-Nassau, Beilen, Bleiswijk, Bunschoten-Spakenburg, Dedemsvaart, Deurne, Dokkum, Grave, Heeswijk-Dinther, Kampen, Meerssen, Meijel, Oirschot, Raalte, Raamsdonksveer, Surhuisterveen, Ter Apel en Zuidlaren.


Eerder al hebben de ondernemingsraden van de beide winkelketens het noodzakelijke advies uitgebracht, waardoor de overdracht van de aandelen van C1000 aan de nieuwe eigenaar waarschijnlijk nog in de loop van deze week plaatsvindt. Na het afstoten van de achttien winkels krijgt Jumbo er in totaal vierhonderd winkels bij.

 

Kruimels voor Sligro?

Mogelijk wordt daarvan nog wel een pakket doorverkocht. Een belangrijke kandidaat daarvoor is de Sligro Food Group: in een interview met het maandblad Foodmagazine zei topman Slippens alvast open te staan voor een overname, eventueel inclusief de C1000-formule. Geruchten hierover deden al langer de ronde, gezien de matige prestaties van de eigen formule Emté afgelopen jaar.

 

Jumbo houdt voorlopig echter vol dat er met een strategie met twee formules gewerkt gaat worden de komende jaren: dat betekent dus dat C1000 als aparte formule onder de vlag van Jumbo blijft bestaan. Ondernemers zouden wel zelfstandig over kunnen stappen naar Jumbo. 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Greenpeace komt met kritische parodie op kerstreclame Coca-Cola

20/11/2017

Voor veel mensen betekent de kerstreclame van Coca-Cola op tv de echte start van de kerstperiode. Dit jaar heeft Greenpeace echter een parodie daarop gemaakt, waarin de organisatie de aandacht legt op de vervuiling waarvoor de frisdrankmaker verantwoordelijk is.

Alibaba investeert 2,5 miljard in Auchan-dochter

20/11/2017

De Chinese e-commercereus Alibaba heeft een belang van 36% genomen in supermarktbedrijf Sun Art Retail Group. Met 450 supermarkten is dat de tweede grootste supermarktketen van China, en de Franse retailer Auchan is er de grootste aandeelhouder.

Colruyt controleert vleesleveranciers nu ook zelf

20/11/2017

Colruyt verscherpt de controle op zijn vleesproducten na de reeks schandalen die de vleessector de voorbije maanden alweer in een negatief daglicht stelde. In opdracht van de warenhuisketen licht een externe partner de slachthuizen onaangekondigd door.

Passoã maakt Lucas Bols vreugdedronken

16/11/2017

De omzet van sterkedrankenproducent Lucas Bols steeg in de eerste zes maanden van het gebroken boekjaar met 23,8% naar 48,8 miljoen euro. Op een half procent na dankt Bols die groei volledig aan de integratie van likeurmerk Passoã.

Nederlandse chocolademerken Droste en Verkade werken aan comeback

16/11/2017

Met Droste en Verkade werken twee klassieke Nederlandse chocolademerken hard aan een comeback, na een periode waarin ze door slecht management en de opkomst van andere merken in de verdrukking zijn geraakt.

Jumbo zoekt grote winkelpanden in België

16/11/2017

Wanneer de Nederlandse supermarktketen Jumbo naar België komt, zal het alleszins niet met stadswinkels zijn. De retailer wil grote supermarkten openen, blijkt uit nieuwe tips die RetailDetail kreeg vanuit de vastgoedsector.

Back to top