NMa keurt overname C1000 goed | RetailDetail

NMa keurt overname C1000 goed

NMa keurt overname C1000 goed
De Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) keurt de overname van supermarktketen C1000 door branchegenoot Jumbo goed. Voorwaarde is wel dat er achttien winkels worden afgestoten in gebieden waar de nieuwe combinatie te dominant zou worden.

Lijst van winkels al bekend

Het pakket winkels dat op de markt komt vanwege het besluit van de NMa bevindt zich in Baarle-Nassau, Beilen, Bleiswijk, Bunschoten-Spakenburg, Dedemsvaart, Deurne, Dokkum, Grave, Heeswijk-Dinther, Kampen, Meerssen, Meijel, Oirschot, Raalte, Raamsdonksveer, Surhuisterveen, Ter Apel en Zuidlaren.


Eerder al hebben de ondernemingsraden van de beide winkelketens het noodzakelijke advies uitgebracht, waardoor de overdracht van de aandelen van C1000 aan de nieuwe eigenaar waarschijnlijk nog in de loop van deze week plaatsvindt. Na het afstoten van de achttien winkels krijgt Jumbo er in totaal vierhonderd winkels bij.

 

Kruimels voor Sligro?

Mogelijk wordt daarvan nog wel een pakket doorverkocht. Een belangrijke kandidaat daarvoor is de Sligro Food Group: in een interview met het maandblad Foodmagazine zei topman Slippens alvast open te staan voor een overname, eventueel inclusief de C1000-formule. Geruchten hierover deden al langer de ronde, gezien de matige prestaties van de eigen formule Emté afgelopen jaar.

 

Jumbo houdt voorlopig echter vol dat er met een strategie met twee formules gewerkt gaat worden de komende jaren: dat betekent dus dat C1000 als aparte formule onder de vlag van Jumbo blijft bestaan. Ondernemers zouden wel zelfstandig over kunnen stappen naar Jumbo. 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Multinationals gebuisd voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.