Nog heikele punten rond fusie Ahold en Delhaize | RetailDetail

Nog heikele punten rond fusie Ahold en Delhaize

Nog heikele punten rond fusie Ahold en Delhaize

Op 14 maart mogen de aandeelhouders van Ahold en Delhaize stemmen over de fusie van de twee supermarktbedrijven. Die fusie zal er meer dan waarschijnlijk komen, maar er zijn nog vragen rond enkele randvoorwaarden.

 

Vrees voor banenverlies

Vooral de vakbonden, zowel in België als in Nederland, stellen zich vragen bij een aantal punten rond de fusie. Zo wordt er vooral in België gevreesd voor nieuw banenverlies. Ahold en Delhaize willen door synergiën 500 miljoen euro per jaar besparen, maar dat kan enkel als er ook gesneden wordt in het personeelsbestand. Bij Delhaize is er nog maar pas een sanering doorgevoerd, maar de grootste besparingen kunnen nog bij Delhaize gevonden worden.

 

Volgens het Financieele Dagblad liggen de productiviteitscijfers bij Ahold immers een stuk hoger dan bij Delhaize. Bij de Belgische keten was een voltijdse werknemer goed voor een omzet van 190.000 euro. In Nederland lag dat bedrag op 260.000 euro.

 

Daarnaast is er in België vrees voor de nieuwe Nederlandse leiding. Heel wat leveranciers denken dat de nieuwe bazen, met Dick Boer als CEO van het fusiebedrijf, lagere prijzen zullen betalen. Het is ook nog niet geweten of Ahold in België zal verder gaan met Albert Heijn, dat momenteel een kleine veertig winkels heeft in België. De Belgische Mededingingsautoriteit wil alvast dat er acht winkels van Albert Heijn van de hand worden gedaan.

 

Hoge beloningen

Tijdens de aandeelhoudersvergadering kan ook gestemd worden over het beloningsbeleid en de beschermingsconstructie die Ahold moet beschermen tegen een vijandelijke overname. Die bescherming loopt in 2018 af en Ahold wil dat die verlengd wordt met vijf jaar.

 

Mogelijk zijn de Angelsaksische aandeelhouders niet te vinden voor zo’n constructie, omdat die de invloed van individuele aandeelhouders beperkt.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.

Extra korting voor Amazon Prime-leden bij Whole Foods

17/05/2018

Amazon Prime-leden krijgen een extra korting op honderden producten bij Whole Foods, de supermarktketen die sinds juni in handen is van de Amerikaanse e-commercegigant. Achter de toenadering zit een duidelijke strategie, zeggen specialisten.