Nog heikele punten rond fusie Ahold en Delhaize | RetailDetail

Nog heikele punten rond fusie Ahold en Delhaize

Nog heikele punten rond fusie Ahold en Delhaize

Op 14 maart mogen de aandeelhouders van Ahold en Delhaize stemmen over de fusie van de twee supermarktbedrijven. Die fusie zal er meer dan waarschijnlijk komen, maar er zijn nog vragen rond enkele randvoorwaarden.

 

Vrees voor banenverlies

Vooral de vakbonden, zowel in België als in Nederland, stellen zich vragen bij een aantal punten rond de fusie. Zo wordt er vooral in België gevreesd voor nieuw banenverlies. Ahold en Delhaize willen door synergiën 500 miljoen euro per jaar besparen, maar dat kan enkel als er ook gesneden wordt in het personeelsbestand. Bij Delhaize is er nog maar pas een sanering doorgevoerd, maar de grootste besparingen kunnen nog bij Delhaize gevonden worden.

 

Volgens het Financieele Dagblad liggen de productiviteitscijfers bij Ahold immers een stuk hoger dan bij Delhaize. Bij de Belgische keten was een voltijdse werknemer goed voor een omzet van 190.000 euro. In Nederland lag dat bedrag op 260.000 euro.

 

Daarnaast is er in België vrees voor de nieuwe Nederlandse leiding. Heel wat leveranciers denken dat de nieuwe bazen, met Dick Boer als CEO van het fusiebedrijf, lagere prijzen zullen betalen. Het is ook nog niet geweten of Ahold in België zal verder gaan met Albert Heijn, dat momenteel een kleine veertig winkels heeft in België. De Belgische Mededingingsautoriteit wil alvast dat er acht winkels van Albert Heijn van de hand worden gedaan.

 

Hoge beloningen

Tijdens de aandeelhoudersvergadering kan ook gestemd worden over het beloningsbeleid en de beschermingsconstructie die Ahold moet beschermen tegen een vijandelijke overname. Die bescherming loopt in 2018 af en Ahold wil dat die verlengd wordt met vijf jaar.

 

Mogelijk zijn de Angelsaksische aandeelhouders niet te vinden voor zo’n constructie, omdat die de invloed van individuele aandeelhouders beperkt.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.