Nu al kritiek op app die ‘Vinkje’ moet vervangen | RetailDetail

Nu al kritiek op app die ‘Vinkje’ moet vervangen

Nu al kritiek op app die ‘Vinkje’ moet vervangen

Volgens hoogleraar retail en marketing Laurens Sloot heeft de app die werd voorgesteld om het ‘Vinkje’ te vervangen weinig kans op slagen. Volgens hem moet er meer aandacht geschonken worden aan lessen rond voeding in het basisonderwijs.

'Alternatieven bestaan al'

Sloot denkt dat de groep die misschien wel gebruik zal maken van de app, ondertussen al voldoende alternatieven heeft met andere apps. “Er zijn al calorie-apps, en die worden gebruikt door zeer bewuste consumenten. Overgewicht en een ongezond eetpatroon komt juist vaker voor bij een andere groep consumenten, die uit de lagere sociale klasse en 40-plussers”, aldus Sloot. Hij pleit daarom om meer voedingslessen in het basisonderwijs.

 

Gerda Feunekes, directeur van Het Voedingscentrum, ziet wel een toekomst voor een app. Wel sluit ze niet uit dat er in de toekomst toch nog een logo komt om gezonde keuzes in de supermarkt aan te duiden. Dat logo moet ook mensen die niet zo handig zijn met apps op weg helpen.

 

Met de nieuwe app, die in januari moet gelanceerd worden, kunnen klanten producten scannen en krijgen ze alle mogelijke informatie over de samenstelling en de voedingswaarde van het product. De fabrikanten moeten al die informatie wel zelf vrijgeven.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.

Extra korting voor Amazon Prime-leden bij Whole Foods

17/05/2018

Amazon Prime-leden krijgen een extra korting op honderden producten bij Whole Foods, de supermarktketen die sinds juni in handen is van de Amerikaanse e-commercegigant. Achter de toenadering zit een duidelijke strategie, zeggen specialisten.