Nu al kritiek op app die ‘Vinkje’ moet vervangen | RetailDetail

Nu al kritiek op app die ‘Vinkje’ moet vervangen

Nu al kritiek op app die ‘Vinkje’ moet vervangen

Volgens hoogleraar retail en marketing Laurens Sloot heeft de app die werd voorgesteld om het ‘Vinkje’ te vervangen weinig kans op slagen. Volgens hem moet er meer aandacht geschonken worden aan lessen rond voeding in het basisonderwijs.

'Alternatieven bestaan al'

Sloot denkt dat de groep die misschien wel gebruik zal maken van de app, ondertussen al voldoende alternatieven heeft met andere apps. “Er zijn al calorie-apps, en die worden gebruikt door zeer bewuste consumenten. Overgewicht en een ongezond eetpatroon komt juist vaker voor bij een andere groep consumenten, die uit de lagere sociale klasse en 40-plussers”, aldus Sloot. Hij pleit daarom om meer voedingslessen in het basisonderwijs.

 

Gerda Feunekes, directeur van Het Voedingscentrum, ziet wel een toekomst voor een app. Wel sluit ze niet uit dat er in de toekomst toch nog een logo komt om gezonde keuzes in de supermarkt aan te duiden. Dat logo moet ook mensen die niet zo handig zijn met apps op weg helpen.

 

Met de nieuwe app, die in januari moet gelanceerd worden, kunnen klanten producten scannen en krijgen ze alle mogelijke informatie over de samenstelling en de voedingswaarde van het product. De fabrikanten moeten al die informatie wel zelf vrijgeven.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.

Eerste gezonde eetmuur in Amsterdam

13/07/2018

Eind augustus opent in de Kinkerstraat van Amsterdam de Health Food Wall. Goed nieuws voor de liefhebbers van gezonde voeding die een salade boven een kroket verkiezen.