Nutella eet Amerikaanse chocoladetak Nestlé op | RetailDetail

Nutella eet Amerikaanse chocoladetak Nestlé op

Nutella eet Amerikaanse chocoladetak Nestlé op
Foto: Mirco Vacca / Shutterstock.com

Nestlé heeft in Ferrero een koper gevonden voor zijn Amerikaanse chocolade-afdeling. Voor 2,4 miljard euro wordt de producent van Nutella de derde grootste chocoladeproducent ter wereld en kan Nestlé zich in de VS op gezondere producten gaan concentreren.

 

Ferrero volgt 'American dream'

De Italiaanse confiseriemaker Ferrero, bekend van smeerpasta Nutella en de Ferrero Rocher-pralines, koopt de snoepgoeddivisie van Nestlé in de Verenigde Staten voor 2,8 miljard dollar. Een fikse investering, want de snoepafdeling van de Zwitserse groep is goed voor ongeveer 760 miljoen euro en maakt amper één procent uit van de totale omzet van Nestlé. Ook in de VS maakte het chocoladsnoep maar 3% van de bedrijfsomzet uit.

 

De meeste analisten verwachtten oorspronkelijk dat Hershey de overnemer zou worden, aangezien die vandaag al marktleider is in de Amerikaanse chocoladesnoepmarkt, maar de winnaars bleken begin deze maand de Italianen te zijn. Ferrero wil snel internationaal groeien en deed in de Verenigde Staten het voorbije jaar nog twee andere overnames. Volgens Euromonitor wordt het nu de derde grootste chocoladeproducent, zowel in de VS als wereldwijd.

 

Meer voeding, gezondheid en wellness bij Nestlé

Nestlé wil zich meer gaan focussen op “voeding, gezondheid en wellness”, besliste CEO Mark Schneider. Consumenten verlangen ook in de Verenigde Staten steeds meer gezonde producten, terwijl wie dan toch een zoete zonde wil begaan, vaker naar premium-producten en -merken grijpt. De snoeprepen van Nestle, in de VS onder meer BabyRuth, Butterfinger en Crunch, komen zo onder druk te staan.

 

Hoewel de Zwitserse producent van confiserie zegt dat hij buiten de VS wel wil blijven vasthouden aan zijn snoepactiviteiten, vermoeden banken en analisten dat het mogelijk nog meer merken of zelfs het hele gamma zal afstoten. Schneider heeft immers zijn strepen verdiend in de gezondheidszorg en heeft Nestlé ook al op overnamepad gestuurd in de markt van vitaminesupplementen. Vorige week zette Nestlé in Australië nog chocolademerk Violet Crumble in de etalage. 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

KantoorExpert koopt Office Centre van Staples

21/06/2018

KantoorExpert wil de 39 Nederlandse vestigingen van Office Centre overnemen van Staples. De leverancier van kantoorbenodigdheden uit Soest zou zo’n 40 miljoen euro veil hebben voor Office Centre.

Supermarkten scoren barslecht in onderzoek Oxfam Novib

21/06/2018

De vijf grootste supermarktketens in Nederland (Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Aldi en PLUS) houden de economische uitbuiting van mensen die in ontwikkelingslanden ons voedsel produceren, in stand. Dat zegt Oxfam Novib in een vandaag verschenen rapport.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.

Group Puig neemt meerderheidsparticipatie in Dries Van Noten

14/06/2018

Het Belgische 'Dries Van Noten', een van de laatste onafhankelijke modehuizen, komt in Spaanse handen. De 60-jarige ontwerper verkocht de meerderheid van de aandelen van zijn bedrijf aan Group Puig.