Ocado boekt forse operationele winst | RetailDetail

Ocado boekt forse operationele winst

Ocado boekt forse operationele winst

De Britse online levensmiddelendistributeur Ocado rapporteert vandaag een winststijging met 79% in de eerste jaarhelft dankzij de succesvolle samenwerking met Morrissons. Ocado wil verder groeien en sluit een internationale operatie niet uit.

Verdere expansie in het VK

Of dit goede halfjaarresultaat betekent dat Ocado voor het eerst in haar veertienjarige bestaan over een volledig boekjaar zwarte cijfers gaat schrijven, is echter twijfelachtig: de online retailer heeft immers aangekondigd dat te gaan investeren in de bouw van een derde distributiecentrum, dat naar verluidt zo'n 250 miljoen euro gaat kosten.

 

Daarnaast wil Ocado de komende drie jaar 100 miljoen pond (125 miljoen euro) aan extra werkkapitaal investeren in de verdere expansie van de operatie in het Verenigd Koninkrijk. Naast de bouw van het nieuwe customer fulfilment center, zal onder meer ook het bestaande centrum in Dordon verder worden uitgebreid.

 

Investeringen in Morrisons

Al die investeringen zijn alleen valide als de operationele basis klopt. Vandaar ook, dat het operationele resultaat in de 24 weken tot 18 mei 2014 een opsteker is voor Ocado. De winst van 7,5 miljoen pond sterling (9,4 miljoen euro) is een veel beter resultaat dan de eerste jaarhelft van 2013, toen Ocado een operationeel verlies van 1 miljoen pond (1,25 miljoen euro) moest slikken.

 

In februari dit jaar rapporteerde Ocado over heel 2013 nog een verlies van 12,5 miljoen pond (15,6 miljoen euro), terwijl het in 2012 bijna zwarte cijfers noteerde. Toen was er immers sprake van een minimaal verlies van 0,6 miljoen pond (750.000 euro). Dat het verlies in 2013 opliep, had alles te maken met de investeringen in de capaciteit, met name om de samenwerking met Morrissons - destijds de enige van de vier grote Britse supermarktorganisaties die online nog echt van start moest - van de grond te tillen.

 

Meer omzet, meer items

Die samenwerking - die startte op 10 januari dit jaar - leidt nu tot een 15,6 procent hogere omzet in het eerste halve jaar, die uitkomt op 442,4 miljoen pond (ruim 552 miljoen euro). Ocado voert nu ruim 35.000 items tegen 31.000 een jaar geleden en bovendien heeft het een webshop voor diervoeding en -benodigdheden gestart met 8.000 items en zijn er plannen om in de tweede helft van 2014 een speciale webshop voor huishoudelijke artikelen te starten.

 

"De online markt voor levensmiddelen blijft sneller groeien dan de omzet via de traditionele fysieke supermarkten", reageert Ocado-topman Tim Steiner, die zich echter realiseert dat het online groeitempo iets onder druk staat. "De totale groei wordt op dit moment wat afgeremd door voorzichtige consumenten, die wat terughoudender zijn in hun bestedingen", aldus Steiner. "Maar tegelijkertijd heeft Ocado wel beter gepresteerd dan zijn belangrijkste online concurrenten."

 

Steiner preludeert zelfs op een internationale uitrol van het Ocado-systeem. "De succesvolle start van Morrisons.com is zeer bemoedigend en zorgt voor mogelijkheden om in de toekomst via samenwerking de waarde van ons intellectueel eigendom verder te commercialiseren", aldus de Ocado-chef. "We blijven investeren in mogelijke samenwerking, want de vraag naar online boodschappen doen groeit internationaal."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid. De retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.

Eerste gezonde eetmuur in Amsterdam

13/07/2018

Eind augustus opent in de Kinkerstraat van Amsterdam de Health Food Wall. Goed nieuws voor de liefhebbers van gezonde voeding die een salade boven een kroket verkiezen.

Starbucks wil af van plastic rietjes

12/07/2018

De Amerikaanse koffieketen Starbucks doet vanaf 2020 plastic rietjes in de ban. Een kleine stap voor de koffiefan, maar een grote stap voor het milieu: de koffiegigant gebruikt immers wereldwijd zo’n miljard rietjes per jaar.

AB InBev in tandem met Turkse Efes op Russische markt

12/07/2018

Om het tanende succes op de Russische markt te counteren, heeft AB InBev zijn actitviteiten in het land van Vladimir Poetin ondergebracht in een joint venture met het Turkse Anadolu Efes.