“OKay komt met nieuwe winkelformule

OKay komt met nieuwe winkelformule

OKay komt met nieuwe winkelformule

OKay, de buurtwinkelketen van de Colruyt Group, krijgt er binnen afzienbare tijd een 'maxi'-versie bij. Dat blijkt uit een planologisch attest dat de groep heeft aangevraagd in het Vlaams-Brabantse Opwijk.

“Groter dan een OKay, kleiner dan een Colruyt”

De lokale OKay, zo'n 650 m² groot, barst er uit zijn voegen en moet op termijn plaatsruimen voor een vestiging volgens een gloednieuwe winkelformule met een verkoopoppervlakte van 1.000 m² (op een totaal grondbeslag van 1.600 m²). Bij Colruyt Group hadden ze het nieuws liever nog wat langer geheimgehouden, geeft woordvoerster Patti Verdoodt toe in Het Nieuwsblad, “maar om de vereiste vergunningen te krijgen, moeten we nu eenmaal bepaalde details vrijgeven.”

 

“Ik kan alleen bevestigen dat we aan een nieuw concept werken. Maar omdat we nog in de voorwaardelijke fase van het planologische attest zitten, kan ik geen extra details geven. Ook de nieuwe naam zal later worden gecommuniceerd. Aangezien de definitieve bouwvergunning pas in de loop van 2017 zal worden afgeleverd, zal de nieuwe winkel wellicht pas in 2018 de deuren openen. Misschien gaat een andere gemeente wel met de primeur lopen”, spuit de woordvoerder van Colruyt nog wat mist.

 

Volgende week dinsdag moet de gemeenteraad van Opwijk het licht op groen zetten voor een ruimtelijk uitvoeringsplan waarbij agrarisch gebied wordt omgezet in handelszone. Na het openbaar onderzoek ‑ dat 105 dagen loopt ‑ kan dan een vergunning worden uitgereikt. Pas dan kan Colruyt beginnen te bouwen.

 

Naar drie buurtwinkelformaten

Of het nieuwe buurtwinkelconcept ook de naam OKay krijgt, is nog niet beslist. Wel bevestigd is dat Colruyt Group naar drie formaten wil gaan voor zijn buurtwinkelconcept.

 

Naast de 116, zeg maar "traditionele" OKay’s (gemiddeld een kleine 600 m² groot) aan de rand van gemeentekernen, startte de groep in 2012 onder de naam OKay Compact ook een 'kleiner' broertje op (400 m²). Daarvan zijn er al vier en die richten zich op een stedelijk publiek dat te voet of met de fiets komt winkelen. En binnen afzienbare tijd komt er dus een ‘maxi’-OKay. “Daar zullen we te gepasten tijde gedetailleerd over communiceren”, belooft Verdoodt.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

HelloFresh gaat toch nog niet voor winst

14/08/2018

Hoewel HelloFresh winst had beloofd voor het einde van dit jaar, geeft de leverancier van maaltijdboxen nu toch de voorkeur aan nieuwe investeringen. Na een sterk tweede kwartaal gaat het bedrijf voor extra groei in de Verenigde Staten.

United Petfood blijft op overnamepad

09/08/2018

United Petfood, fabrikant van honden- en kattenbrokken en hofleverancier van menig huismerk van supermarkten, rijgt de overnames aan elkaar. Een maand na de overname van een Spaanse concurrent doen de Gentenaars dat kunstje nog eens over in Roemenië.

AB InBev wil Afrika aan de drank krijgen

09/08/2018

Het groeipotentieel van AB InBev ligt in Afrika. De brouwerij heeft hoge verwachtingen van het continent: de welvaart en de bevolking, die steeds vaker een biertje lust, groeien er snel. 

Lidl stelt auto’s ter beschikking van shoppers

08/08/2018

“Je eigen wagen voor inkopen”, zo stelt Lidl zijn nieuwe autodeeldienst voor. In samenwerking met Mazda kan je in Duitsland weldra autodelen vanop de parking van Lidl-supermarkten. 

Lagere omzet, hogere winst voor Ahold Delhaize

08/08/2018

Terwijl de omzet van Ahold Delhaize onder druk staat in de Verenigde Staten, bevestigt Delhaize in België de positieve trend die in het eerste kwartaal werd ingezet, met dank aan de tovergroentjes. Online ligt de groep op koers.

Walmart laat robots online orders picken

07/08/2018

De Amerikaanse retailreus  Walmart experimenteert met robots die online orders picken: ze halen snel droge, gekoelde en diepgevroren waren uit de schappen, terwijl de medewerkers de verse producten uitkiezen.