Olvarit in handen in van Inex, dat Bambix terugbrengt | RetailDetail

Olvarit in handen in van Inex, dat Bambix terugbrengt

Olvarit in handen in van Inex, dat Bambix terugbrengt
Shutterstock

De Franse zuivelgroep Danone heeft Olvarit-groeimelk verkocht aan het Belgische Inex. Dat gaat de melk nu op de markt brengen onder de merknaam Bambix, dat in 2015 door de Franse groep werd geschrapt.

Ook koeken en desserts

“We herintroduceren Bambix binnen drie maanden en zullen jaarlijks 700.000 tot 1 miljoen euro investeren om Bambix weer op de kaart te zetten”, zegt Inex-CEO en eigenaar Catherine Pycke aan De Tijd. Niet enkel de melk, maar ook de bekende koeken met dezelfde naam zullen terug op de markt komen. Daarvoor wil Inex samenwerken met een partner. Er wordt ook gedacht aan Bambixdesserten.

 

De merknaam Olvarit blijft dan weer in handen van Danone, dat ook eigenaar blijft van alle andere producten die onder die naam worden verkocht. Met de overname voegt Inex 5,5 miljoen euro toe aan de omzet van ongeveer 130 miljoen euro.

 

Hogere winstmarge

Met de overname hoopt Inex vooral de winstmarge van het bedrijf op te krikken. De winstmarge van de groeimelk ligt immers een stuk hoger dan de gemiddelde marge van het bedrijf, die vorig jaar op 3,7% lag.

 

Dankzij de aankoop van de groeimelk heeft Inex nu 25% van de Belgische markt in groeimelk in handen. Grote concurrenten zijn Nestlé en Danone, dat ook eigenaar is van het merk Nutrilon. “De concurrentie zal hard zijn, maar we gaan het argument uitspelen dat we een lokale producent zijn”, aldus Pycke. Voorlopig wordt de melk wel nog gemaakt door enkele externe partners. Zodra die contracten aflopen wil Inex bekijken of ze kan worden gemaakt in de eigen fabriek in Bavegem.

 

In de toekomst moet het merk ook in Nederland aan de man worden gebracht en later kunnen nog andere landen volgen. Het merk Bambix is immers in vijftien landen gedeponeerd.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.